Program Wychowawczy PSP w Obrytem
§1.
Tezy wychowania w Ii II etapie kształcenia oparte są na następujących aktach prawnych:
1. Konstytucja RP.
1) Art. 48 ust. 1 – o prawie rodziców do wychowania,
2) Art. 53 ust. 4 – o wprowadzeniu religii do szkoły,
3) Art. 54 ust. 3 – o przekazaniu przez rodziców części swoich uprawnień wychowania szkole,
4) Art. 70 ust. 1 i 4 – o zapewnieniu przez władze publiczne powszechnego i równego dostępu do kształcenia,
5) Art. 72 ust. 1 – o obowiązku państwa do obrony praw dziecka.
6) Podstawa programowa przedmiotów ogólnokształcących (Dz. U. Nr 51, z dnia 9 maja 2002r.).
3. Ustawa o systemie oświaty.
4. Karta Nauczyciela.
1) Program wychowawczy winien być przedmiotem dyskusji publicznej w trakcie ogólnego zebrania wszystkich rodziców w szkole na początku roku szkolnego.
2) Szkolny program wychowawczy realizowany jest przez wszystkich nauczycieli.
3) Program ten jest narzędziem reklamy szkoły i winien być dostępny organowi prowadzącemu, rodzicom i uczniom.
Rozdział 2
ZAŁOŻENIA PODSTAWOWE
§ 2.
Za wszechstronny rozwój młodego człowieka odpowiedzialni są rodzice, szkoła i on sam, przy czym role tych podmiotów zmieniają się w czasie, a akcent stopniowo przesuwa się od rodziców, poprzez szkołę, na samego ucznia.
§ 3.
Konieczne jest rozpoznanie oczekiwań i potrzeb wszystkich stron zaangażowanych w proces kształcenia i wychowania.
§ 4.
Niezbędne jest stosowanie uczniom realnych możliwości podejmowania rozmaitych rodzajów aktywności na terenie szkoły i w oparciu o nią.
§ 5.
Ocenianie zachowania uczniów oraz ich postępów w nauce winno odnosić się do świadomie kształtowanej w szkole sylwetki absolwenta, odpowiednio – I, II etapu kształcenia i wspierać szkolny program dydaktyczno-wychowawczy.
§ 6.
Program wychowawczy Publicznej Szkoły Podstawowej w Obrytem opracowany został w oparciu o analizę:
1) Podstawy programowej przedmiotów ogólnokształcących,
2) Dyskusji z rodzicami,
3) Dyskusji z uczniami,
4) Wyobrażeń Rady Pedagogicznej szkoły o jej programie wychowawczym i o możliwości jego realizacji.
5) Wyników badań w zakresie potrzeb uczniów
§ 7.
Na podstawie tej analizy stwierdza się co następuje:
§ 7.1. Uczniowie oczekują od szkoły:
Sprawiedliwego systemu oceniania, wyrozumiałości nauczycieli, wysokich wymagań, ciekawego prowadzenia lekcji, miłej atmosfery, właściwego stosunku nauczycieli do uczniów, obniżania ocen z zachowania w przypadku zachowania negatywnego i nagród za dobre zachowanie, a do szkoły chodzić chcą ze względu na przydatność w życiu uzyskanej w niej wiedzy.
Uczniowie oczekują: zajęć pozalekcyjnych, imprez szkolnych, konkursów, wycieczek, możliwości korzystania z basenu.
§ 7.2. Rodzice oczekują od szkoły:
Rozwijania samodzielności, przedsiębiorczości i odpowiedzialności ucznia, kształtowania ich umiejętności skutecznego uczenia się oraz poczucia solidarności i chęci udzielania sobie wzajemnej pomocy. W ramach rozwijania kontaktów ze szkołą preferują wywiadówki, wspólne imprezy z nauczycielami w szkole, pisemne opinie o postępach dziecka. Uważają też, że na terenie szkoły powinna istnieć i działać organizacja rodziców.
§ 7. 3. Organ prowadzący oczekuje od szkoły:
Klasowych programów wychowawczych konkretyzujących program szkoły, poświęcania czasu na pracę z dziećmi poza zajęciami szkolnymi i poza szkołą, dyżurów wychowawców klas raz w tygodniu po lekcjach na potrzeby uczniów, a od czasu do czasu – także po południu, na potrzeby rodziców, dla których powinien prowadzić zajęcia z zakresu pedagogizacji.
§ 7.4. Nauczyciele cenią sobie i chcę kształtować u swoich uczniów przede wszystkim następujące cechy zespołu:
Odpowiedzialność (obowiązkowość, solidarność), samodzielność (zaradność, otwartość), uczciwość (prawość, prawdomówność), kulturę osobistą (takt, szacunek i życzliwość dla innych) oraz krytycyzm wobec siebie i innych (adekwatną samoocenę i ocenę innych). Na kształtowaniu tych cech rada pedagogiczna chce oprzeć model sylwetki absolwenta etapu I i II.
Rozdział 3
ZASADY OGÓLNE
§ 8.
Szkoła kształtuje postawy uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, uwzględniając kierunki rozwoju systemu oświaty, oczekiwania uczniów i ich rodziców oraz organu prowadzącego, a także system wartości i możliwości działań rody pedagogicznej.
Podstawowym czynnikiem oddziaływania wychowawczego jest prawidłowa realizacja zadań dydaktycznych i opiekuńczych szkoły, określonych w jej Statucie oraz wewnątrzszkolnym systemie oceniania zachowania i wyników w nauce. Dokumenty te zostały opracowane z uwzględnieniem wyżej wymienionych uwarunkowań, w oparciu o rozporządzenie (przy pomocy odpowiednich narzędzi ewaluacyjnych) oczekiwań i możliwości ich realizacji. Stanowią one niezbędne elementy towarzyszące szkolnemu programowi wychowawczemu.
§ 9.
Punktem wyjścia do podejmowania przez szkołę rozmaitych działań wychowawczych jest opis świadomie przez nią kształtowanej sylwetki absolwenta I i II etapu kształcenia.
Opis ten będzie towarzyszył uczniom, ich rodzicom i nauczycielom dzięki odpowiedniej konstrukcji semestralnego i rocznego arkusza oceny zachowania ucznia, w którym podstawowym elementem staje się uczniowska samoocena, dokonywana w odniesieniu do cech sylwetki absolwenta danego etapu kształcenia (zostało to szczegółowo opisane w wewnątrzszkolnym systemie oceniania). Efektem takiego rozwiązania stanie się systematycznie dokonywana refleksja wszystkich zainteresowanych nad prawidłowością przebiegu kształcenia oczekiwanych postaw uczniów – ewaluacja.
§ 10.
Podstawowym elementem wychowawczym oddziaływań szkoły są zajęcia pozalekcyjne, o uruchomienie których dyrekcja zabiega i zabiegać będzie u organu prowadzącego. Gdy gmina wyasygnuje pieniądze, zajęcie pozalekcyjne natychmiast zostaną uruchomione. Stworzą one okazję do rozwoju zainteresowań, wiedzy i umiejętności. Szkoła będzie zachęcać uczniów i ich rodziców do systematycznego korzystania z oferty.
§ 11.
Niezbędnym składnikiem systemu wychowawczego szkoły jest też systematyczne i w różnych formach prowadzone komunikowanie się uczniów i ich rodziców z nauczycielami i dyrekcją szkoły. Wymiana opinii, przekazywanie sugestii, tłumaczenie sobie różnych uwarunkowań funkcjonowania szkoły i uczniów w szkole są niezbędnymi dla podejmowania współdziałania i współpracy w atmosferze wzajemnego zrozumienia i porozumienia. Bez rozwoju różnych form swobodnego przepływu odpowiednich informacji nie będzie na dłuższą metę możliwe efektywne, wychowawcze współdziałanie szkoły i domu rodzinnego na postawy uczniów.
Ważną rolę odgrywa monitoring i ewaluacja.
Rozdział 4
ZASADY PRACY WYCHOWAWCY ZE SWYMI WYCHOWANKAMI
§ 12.
Praca wychowawcy klasy koncentruje się wokół: łączenia aktywności naukowej uczniów z ich aktywnością społeczną, tworzenia życzliwej atmosfery w szkole, kształtowania poczucia autonomii ucznia i wdrażania go do samodzielnego formułowania wniosków i sądów oraz kształtowania szacunku dla norm obowiązujących w społeczności szkolnej.
§ 12. 1. Każdy wychowawca opracowuje na początku roku szkolnego własny program godzin wychowawczych oraz szkolnych i poza szkolnych zajęć kulturalno – poznawczych, realizowanych ze swoimi wychowankami. Szczegółowy program godzin wychowawczych powinien uwzględniać specyfikę środowiska lokalnego.
§ 12. 2. Nadzoruje funkcjonowanie klasy i jej wywiązywanie się ze zobowiązań wobec szkoły. Na bieżąco przekazuje ogłoszenia i informacje.
§ 12. 3. Rozwiązuje bieżące problemu naukowe i wychowawcze – w razie potrzeby nawiązuje kontakt z rodzicami uczniów; organizuje dni otwarte i zebrania rodziców.
§ 12. 4. Prowadzi dokumentację klasy.
§ 12. 5. Przygotowuje (przy współpracy wszystkich nauczycieli) testy kompetencji, przeprowadza je i podsumowuje wyniki; podaje wyniki testów do wiadomości nauczycieli, uczniów i rodziców, gromadzi prace uczniów.
Rozdział 5
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE RODZINY
§ 13.
Rodzina zaspokaja podstawowe biologiczne i psychiczne potrzeby dziecka. Kształtuje zarazem nowe potrzeby poznawcze, emocjonalne i społeczne.
§ 14.
Rodzina przekazuje dzieciom określony system wartości i norm społecznych.
§ 15.
Rodzice i inni członkowie rodziny stanowią dla dziecka model osobowy i kształtują wzory zachowań w konkretnych sytuacjach życia codziennego.
Rozdział 6
SYLWETKA ABSOLWENTA ETAPU I
§ 16.
Absolwent klasy III, na miarę swojego wieku jest:
§ 16. 1. Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, że: poznaje swoje prawa i stara się podejmować obowiązki wynikające z roli ucznia w szkole i dziecka w rodzinie; uczy się odpowiedzialności za postępowanie własne i swój udział w pracach grupy; stara się zrozumieć motywy zachowań rówieśników i hamować reagowanie na nie tylko emocjami; dba o swój wygląd i higienę osobistą, wie jak unikać zagrożeń; chętnie włącza się do życia klasy i szkoły.
§ 16. 2. Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że: przejawia własną aktywność w podejmowaniu różnych zadań na terenie szkoły i domu rodzinnego; często pyta starszych, starając zaspokoić własną ciekawość; stara się planować własną ciekawość.
§ 16. 3. Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że poznaje normy zachowań obowiązujące w otoczeniu szkolnym i domowym, a zwłaszcza znaczenie szczerości i prawdomówności; rozumie, że niewolono realizować własnych potrzeb kosztem cudzych praw i interesów; szanuje własność swoją i cudzą.
§ 16. 4. Kulturalny, taktowny, szanujący innych co oznacza, że: zna podstawowe zasady kulturalnego zachowania obowiązującego w życiu codziennym i stosuje je; uczy się szacunku do symboli narodowych i religijnych, rozumie, że są one ważne dla bliskich mu grup ludzi; uczy się szacunku dla innych ludzi, również odmiennych pod różnymi względami (np. niepełnosprawnych) i stara się nie urazić swoim zachowaniem; nie używa słów obraźliwych i wulgarnych.
§ 16. 5. Krytyczny wobec siebie i innych co oznacza, że: umie rozpoznać sytuację własnego niewłaściwego zachowania i skorygować je; nie przechodzi obojętnie wobec cudzych niewłaściwych zachowań i stara się kulturalnie zwracać innym uwagę (np. w przypadku niszczenia mienia czy obiektów przyrody albo znęcania się nad zwierzętami) lub unikać takich kontaktów.
Rozdział 7
SYLWETKA ABSOLWENTA ETAPU II
§ 17.
Absolwent klasy VI, na miarę swojego wieku jest:
§ 17. 1. Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że zna swoje prawa w szkole i w domu i potrafi się upominać o ich przestrzeganie, rozumnie sens swoich szkolnych i domowych obowiązków i realizuje je, czuje się odpowiedzialny za postępowanie własne i efekty pracy swojej grupy, posiada swoje zdanie o różnych sprawach i jest gotów prezentować je innym, respektując ich prawo do odmienności w tym względzie, dba o własny wygląd i higienę osobistą, zna zasady zdrowego trybu życia i stara się ich przestrzegać, uczestniczy we wszystkich działaniach podejmowanych na terenie klasy i szkoły.
§ 17. 2. Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że: zna różne źródła zaspokajania swoich zainteresowań i korzysta z nich, ma własne pomysły na rozwiązywanie napotykanych problemów i wypróbuje je w swych działaniach, wykazuje znaczną konsekwencję realizacji swoich zamierzeń, umie racjonalnie bronić swojego zdania i nie ulega łatwo wpływom innych.
§ 17. 3. Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że stara się zasłużyć na zaufanie innych wybierając drogę zachowań szczerych, umie przyznać się do zachowania nieuczciwego i gotów jest ponieść jogo konsekwencje.
§ 17. 4. Kulturalny, taktowny, szanujący innych co oznacza, że: dobrze zna nawet złożone normy zachowania obowiązujące w jego środowisku szkolnym i domowym i stara się stosować do nich, nie eksponuje swej osoby i swojego zdania w sposób rażący innych, używa języka uprzejmego i dojącego uszanowanie dla innych, potrafi właściwie zachować się w różnych sytuacjach pozaszkolnych i pozadomowych.
§ 17. 5. Krytyczny wobec siebie i innych co oznacza, że: potrafi zachowanie własne i innych odnieść do wartości obowiązujących nie tylko w społeczności lokalnej, ale też w najmniejszym kręgu cywilizacyjnym i dostrzec ewentualne rozbieżności, z pewnym dystansem podchodzi do zalewu informacji płynących ze świata zewnętrznego, a zwłaszcza ze środków masowego przekazu i poddaje je krytycznej analizie, odróżnia funkcję od świata realnego w przekazach medialnych.
Rozdział 8
ABOLWENT ETAPU PIERWSZEGO
(po trzeciej klasie szkoły podstawowej)
§ 18.
Absolwent trzeciej klasy szkoły podstawowej coraz lepiej orientuje się w swoim najbliższym otoczeniu: domu i szkole. Lubi szkołę i lubi się uczyć. Zdobywaną wiedzą sprawnie posługuje się w życiu codziennym. W kontaktach z ludźmi stosuje podstawowe zasady związane z komunikowaniem się, umie się zwracać do innych. Formuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi.
Absolwent trzeciej klasy szkoły podstawowej jest:
§ 18. 1. Ciekawy świata.
Chętnie korzysta z podawanych źródeł wiedzy i obserwuje zjawiska, sytuacje i działania innych ludzi zachodzące w najbliższym otoczeniu. Potrafi wyciągać proste wnioski ze swoich obserwacji.
§ 18. 2. Otwarty.
Swobodnie współpracuje z osobami dorosłymi swojej codziennej aktywności. Przyjmuje uwagi i sugestia w związku z popełnianymi błędami. Jest gotów podejmować działania w sposób planowy. Akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku. Umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych. Nawiązuje przyjazne kontakty z innymi ludźmi, współdziała z innymi i akceptuje ich odmienność.
§ 18. 3. Odpowiedzialny.
Wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań. Potrafi odstąpić od działania przewidując jego negatywne skutki. Rozumie potrzebę ponoszenia konsekwencji swoich działań.
§ 18. 4. Rozważny.
Szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny. Potrafi je stosować w swoich typowych czynnościach.
§ 18. 5. Prawy.
Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu. Rozróżnia zachowania złe i dobre, rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich.
Rozdział 9
ABSOLWENT ETAPU DRUGIEGO
(absolwent szkoły podstawowej)
§ 19.
Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu: w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi. Traktuje naukę jako coś oczywistego, czasem nawet atrakcyjnego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas i które stara się rozwijać.
Absolwent szkoły podstawowej jest:
§ 19. 1. Ciekawy świata ale też krytyczny.
Chętnie gromadzi wiadomości korzystając z różnych źródeł. Potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje i oceniać ich przydatność do określonego celu. Dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo-skutkowe. Stara się poszerzać swoją wiedzę. Jest aktywny umysłowo – na ogół się nie nudzi.
§ 19. 2. Otwarty.
Wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła. Rozumie (choć nie znaczy to, że przyjmuje z entuzjazmem!) ograniczenia wynikające z jego wieku. Chętnie i skutecznie nawiązuje kontakty prezentując swój punkt widzenia i rozważając poglądy. Wie, że istnieją różne sposoby komunikowania się i bez trudu uczy się korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami. Interesuje się stawianymi przed nim zadaniami: potrafi planować swoje działania na rzecz ich realizacji.
§ 19. 3. Odpowiedzialny.
Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje niektórych swoich czynów. Cieszy się z sukcesu. Akceptuje porażki, ale jeśli jest w stanie – wytrwale i konsekwentnie szuka rozwiązań alternatywnych. Napotykając problem stara się go rozwiązać. Jeżeli trzeba – zwraca się o pomoc do osób ze swojego najbliższego otoczenia i korzysta z niej. Potrafi świadomie dążyć do usprawnienia swojego warsztatu pracy: wykorzystania nowych źródeł wiedzy, opanowania nowych narzędzi. Działając w grupie poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej działalności.
§ 19. 4. Rozważny.
Zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku; modyfikuje swoje zachowanie w ich przewidywaniu. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Postępuje zgodnie z zasadami higieny. Wykazuje stosowną aktywność fizyczną.
§ 19. 5. Prawy.
Rozróżnia dobre i złe czynniki w oparciu o system wartości obowiązujący w jego otoczeniu. W swym zachowaniu wykazuje dobre intencje.
§ 19. 6. Tolerancyjny.
Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym i pożądanym. W każdym stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć go.
§ 19. 7. Punktualny.
Dotrzymuje terminów. Sprawnie posługuje się czasem planując swoje zajęcie. Szanuje czas swój i innych ludzi.
Rozdział 10
OGÓLNE PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
§ 20.
Każdy uczeń Publicznej Szkoły Podstawowej w Obrytem na prawo:
1) korzystać z oferty szkoły w zakresie kształcenia i rozwoju osobowości na miarę swoich możliwości i potrzeb;
2) bez ograniczeń korzystać z zajęć organizowanych przez szkołę;
3) korzystać ze wszystkich pomieszczeń szkoły zgodnie z ich przeznaczeniem;
4) uzyskiwać pomoc w zakresie kształcenia oraz materialną na wniosek własny, rodziców lub wychowawcy klasy, na zasadach określonych w statucie szkoły;
5) swoje uwagi dotyczące wszystkich aspektów funkcjonowania szkoły przekazywać członkom władz samorządu uczniowskiego, wychowawcy klasy, dyrekcji szkoły, komitetowi rodzicielskiemu.
6) Odwołania się od zastosowanej wobec niego kary. Tryb odwoławczy zapisany jest w Statucie szkoły
§ 21.
Każdy uczeń Publicznej Szkoły Podstawowej w Obrytem jest zobowiązany:
1) przestrzegać zasad kultury i współżycia społecznego;
2) uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych organizowanych przez szkołę;
3) szanować mienie szkoły i mienie wszystkich osób w niej przebywających;
4) dbać o dobre imię szkoły poza jej murami;
5) stosować się do zarządzeń i poleceń dyrekcji szkoły, nauczycieli i wychowawcy klasy.
§ 22.
Uczeń , który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, łamie prawa obowiązujące w szkole i nie dba o dobre imię swojej szkoły poza jej murami będzie ukarany karami zapisanymi w Statucie szkoły.
Rozdział 11
WARUNKI WYCHOWANIA W SZKOLE
§ 23.
W całym procesie dydaktyczno – wychowawczym powinien następować jak najpełniejszy rozwój osoby młodego człowieka, a wymaga to:
1) jak najczęstszych kontaktów osoby ucznia z wychowawcą i nauczycielami;
2) ścisłego związku wychowania z dydaktyką (wartościowanie, ocenianie, wzorowanie) na każdej godzinie lekcyjnej;
3) godzin wychowawczych – po jednej godzinie tygodniowo w każdej klasie.
§ 24.
Liczebność klas
1) klasa szkolna nie powinna liczyć więcej niż 26 uczniów. Wskazane jest też dzielenie uczniów na zespoły, powoływane do wykonywania określonych zadań.
§ 25.
Zbieżność oddziaływań wychowawczych
1) grono pedagogiczne powinno mieć wspólną wizję wychowania;
2) wspólne zasady odnoszenia się do uczniów;
3) jednolity system kar i nagród.
Zatwierdzili:
Rada Rodziców: Rada Pedagogiczna : Dyrektor Szkoły: