Program Wychowawczy PSP w Obrytem

 
 
 
Rozdział 1

 

PODSTAWY   PRAWNE

 

 

§1.

 Tezy  wychowania w  Ii II  etapie  kształcenia  oparte  są  na następujących  aktach  prawnych:

 

1.     Konstytucja RP.

 

1)     Art. 48 ust. 1 – o prawie rodziców do wychowania,

2)     Art. 53 ust. 4 – o wprowadzeniu religii do szkoły,

3)     Art. 54 ust. 3 – o przekazaniu przez rodziców części swoich uprawnień wychowania szkole,

4)     Art. 70 ust. 1 i 4 – o zapewnieniu przez władze publiczne powszechnego i równego dostępu do kształcenia,

5)     Art. 72 ust. 1 – o obowiązku państwa do obrony praw dziecka.

6)      Podstawa programowa przedmiotów ogólnokształcących (Dz. U. Nr 51, z dnia 9 maja 2002r.).

 

2.     Ustawa o działach administracji rządowej z dn. 4 września 1997r.

 

3.  Ustawa o systemie oświaty.

 

4.  Karta Nauczyciela.

 

1)     Program wychowawczy winien być przedmiotem dyskusji publicznej w trakcie ogólnego zebrania wszystkich rodziców w szkole na początku roku szkolnego.

2)     Szkolny program wychowawczy realizowany jest przez wszystkich nauczycieli.

3)      Program ten jest narzędziem reklamy szkoły i winien być dostępny organowi prowadzącemu, rodzicom i uczniom.

 

 

Rozdział 2

 

 

ZAŁOŻENIA   PODSTAWOWE

 

§  2.

 Za wszechstronny rozwój młodego człowieka odpowiedzialni są rodzice,                                                    szkoła i on sam, przy czym role tych podmiotów zmieniają się w czasie, a akcent                    stopniowo przesuwa się od rodziców, poprzez szkołę, na samego ucznia.

 

§  3.

 Konieczne jest rozpoznanie oczekiwań i potrzeb wszystkich stron zaangażowanych w proces kształcenia i wychowania.

§  4. 

Niezbędne jest stosowanie uczniom realnych możliwości podejmowania rozmaitych rodzajów aktywności na terenie szkoły i w oparciu o nią.

 

§  5.

 Ocenianie zachowania uczniów oraz ich postępów w nauce winno odnosić się do świadomie kształtowanej w szkole sylwetki absolwenta, odpowiednio – I, II etapu kształcenia i wspierać szkolny program dydaktyczno-wychowawczy.

 

§ 6.

 Program wychowawczy Publicznej Szkoły Podstawowej w Obrytem  opracowany został w oparciu o analizę:

1)     Podstawy programowej przedmiotów ogólnokształcących,

2)      Dyskusji z rodzicami,

3)     Dyskusji z uczniami,

4)      Wyobrażeń Rady Pedagogicznej szkoły o jej programie wychowawczym i o możliwości jego realizacji.

5)      Wyników badań w zakresie potrzeb uczniów

 

§ 7.

 Na podstawie tej analizy stwierdza się   co następuje:

§ 7.1.  Uczniowie oczekują od szkoły:

       Sprawiedliwego systemu oceniania, wyrozumiałości nauczycieli, wysokich wymagań, ciekawego prowadzenia lekcji, miłej atmosfery, właściwego stosunku nauczycieli do uczniów, obniżania ocen z zachowania w przypadku zachowania negatywnego i nagród za dobre zachowanie, a do szkoły chodzić chcą ze względu na przydatność w życiu uzyskanej w niej wiedzy.

         Uczniowie oczekują: zajęć pozalekcyjnych, imprez szkolnych, konkursów, wycieczek, możliwości korzystania z basenu.

 

       § 7.2. Rodzice oczekują od szkoły:

         Rozwijania samodzielności, przedsiębiorczości i odpowiedzialności ucznia, kształtowania ich umiejętności skutecznego uczenia się oraz poczucia solidarności i chęci udzielania sobie wzajemnej pomocy. W ramach rozwijania kontaktów ze szkołą preferują wywiadówki, wspólne imprezy z nauczycielami w szkole, pisemne opinie o postępach dziecka. Uważają też, że na terenie szkoły powinna istnieć i działać organizacja rodziców.

 

        § 7. 3.  Organ prowadzący oczekuje od szkoły:

           Klasowych programów wychowawczych konkretyzujących program szkoły, poświęcania czasu na pracę z dziećmi poza zajęciami szkolnymi i poza szkołą, dyżurów wychowawców klas raz w tygodniu po lekcjach na potrzeby uczniów, a od czasu do czasu – także po południu, na potrzeby rodziców, dla których powinien prowadzić zajęcia z zakresu pedagogizacji.

 

         § 7.4.  Nauczyciele cenią sobie i chcę kształtować u swoich uczniów przede wszystkim następujące cechy zespołu:

           Odpowiedzialność (obowiązkowość, solidarność), samodzielność (zaradność, otwartość), uczciwość (prawość, prawdomówność), kulturę osobistą (takt, szacunek i życzliwość dla innych) oraz krytycyzm wobec siebie i innych (adekwatną samoocenę i ocenę innych). Na kształtowaniu tych cech rada pedagogiczna chce oprzeć model sylwetki absolwenta etapu I i II.

 

 

 

Rozdział 3

 

 

ZASADY   OGÓLNE

 

§ 8. 

Szkoła kształtuje postawy uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, uwzględniając kierunki rozwoju systemu oświaty, oczekiwania uczniów i ich rodziców oraz organu prowadzącego, a także system wartości i możliwości działań rody pedagogicznej.

 

        Podstawowym czynnikiem oddziaływania wychowawczego jest prawidłowa realizacja zadań dydaktycznych i opiekuńczych szkoły, określonych w jej Statucie oraz wewnątrzszkolnym systemie oceniania zachowania i wyników w nauce. Dokumenty te zostały opracowane z uwzględnieniem wyżej wymienionych uwarunkowań, w oparciu o rozporządzenie (przy pomocy odpowiednich narzędzi ewaluacyjnych)  oczekiwań i możliwości ich realizacji. Stanowią one niezbędne elementy towarzyszące szkolnemu programowi wychowawczemu.

 

 

 

 

§ 9.

 Punktem wyjścia do podejmowania przez szkołę rozmaitych działań wychowawczych jest opis świadomie przez nią kształtowanej sylwetki absolwenta I i II etapu kształcenia.

        Opis ten będzie towarzyszył uczniom, ich rodzicom i nauczycielom dzięki odpowiedniej konstrukcji semestralnego i rocznego arkusza oceny zachowania ucznia, w którym podstawowym elementem staje się uczniowska samoocena, dokonywana w odniesieniu do cech sylwetki absolwenta danego etapu kształcenia (zostało to szczegółowo opisane w wewnątrzszkolnym systemie oceniania). Efektem takiego rozwiązania stanie się systematycznie dokonywana refleksja  wszystkich zainteresowanych nad prawidłowością przebiegu kształcenia oczekiwanych postaw uczniów – ewaluacja.

 

§ 10.

 Podstawowym elementem wychowawczym oddziaływań szkoły są zajęcia pozalekcyjne, o uruchomienie których dyrekcja zabiega i zabiegać będzie u organu prowadzącego. Gdy gmina wyasygnuje pieniądze, zajęcie pozalekcyjne natychmiast zostaną uruchomione. Stworzą one okazję do rozwoju zainteresowań, wiedzy i umiejętności. Szkoła będzie zachęcać uczniów i ich rodziców do systematycznego korzystania z oferty.

 

§ 11. 

Niezbędnym składnikiem systemu wychowawczego szkoły jest też systematyczne i w różnych formach prowadzone komunikowanie się uczniów i ich rodziców z nauczycielami i dyrekcją szkoły. Wymiana opinii, przekazywanie sugestii, tłumaczenie sobie różnych uwarunkowań funkcjonowania szkoły i uczniów w szkole są niezbędnymi dla podejmowania współdziałania i współpracy w atmosferze wzajemnego zrozumienia i porozumienia. Bez rozwoju różnych form swobodnego przepływu odpowiednich informacji nie będzie na dłuższą metę możliwe efektywne, wychowawcze współdziałanie szkoły i domu rodzinnego na postawy uczniów.

              Ważną rolę odgrywa monitoring i ewaluacja.

 

 

Rozdział 4

 

ZASADY PRACY WYCHOWAWCY ZE SWYMI WYCHOWANKAMI

 

 

§ 12.

 Praca wychowawcy klasy koncentruje się wokół: łączenia aktywności naukowej uczniów z ich aktywnością społeczną, tworzenia życzliwej atmosfery w szkole, kształtowania poczucia autonomii ucznia i wdrażania go do samodzielnego formułowania wniosków i sądów oraz kształtowania szacunku dla norm obowiązujących w społeczności szkolnej.

 

      § 12. 1. Każdy wychowawca opracowuje na początku roku szkolnego własny program godzin wychowawczych oraz szkolnych i poza szkolnych zajęć kulturalno – poznawczych, realizowanych ze swoimi wychowankami. Szczegółowy program godzin wychowawczych powinien uwzględniać specyfikę środowiska lokalnego.

 

      § 12. 2. Nadzoruje funkcjonowanie klasy i jej wywiązywanie się ze zobowiązań wobec szkoły. Na bieżąco przekazuje ogłoszenia i informacje.

 

      § 12. 3. Rozwiązuje bieżące problemu naukowe i wychowawcze – w  razie potrzeby nawiązuje kontakt z rodzicami uczniów; organizuje dni otwarte i zebrania rodziców.

 

      § 12. 4. Prowadzi dokumentację klasy.

 

      § 12. 5. Przygotowuje (przy współpracy wszystkich nauczycieli) testy kompetencji, przeprowadza je i podsumowuje wyniki; podaje wyniki testów do wiadomości nauczycieli, uczniów i rodziców, gromadzi prace uczniów. 

 

 

 

Rozdział 5

 

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE RODZINY

 

§ 13.

Rodzina zaspokaja podstawowe biologiczne i psychiczne potrzeby          dziecka. Kształtuje zarazem nowe potrzeby poznawcze, emocjonalne i społeczne.

§ 14.

Rodzina przekazuje dzieciom określony system wartości i norm społecznych.

§ 15.

Rodzice i inni członkowie rodziny stanowią dla dziecka model osobowy i kształtują wzory zachowań w konkretnych sytuacjach życia codziennego.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 6

 

SYLWETKA ABSOLWENTA ETAPU I

 

§ 16.

Absolwent klasy III, na miarę swojego wieku jest:

 

    § 16. 1. Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, że:  poznaje swoje prawa i stara się podejmować obowiązki wynikające z roli ucznia w szkole i dziecka w rodzinie; uczy się odpowiedzialności za postępowanie własne i swój udział w pracach grupy; stara się zrozumieć motywy zachowań rówieśników i hamować reagowanie na nie tylko emocjami; dba o swój wygląd i higienę osobistą, wie jak unikać zagrożeń; chętnie włącza się do życia klasy i szkoły.

 

    § 16. 2. Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że: przejawia własną aktywność w podejmowaniu różnych zadań na terenie szkoły i domu rodzinnego; często pyta starszych, starając zaspokoić własną ciekawość; stara się planować własną ciekawość.

 

     § 16. 3. Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że poznaje normy zachowań obowiązujące w otoczeniu szkolnym i domowym, a zwłaszcza znaczenie szczerości i prawdomówności; rozumie, że niewolono realizować własnych potrzeb kosztem cudzych praw i interesów; szanuje własność swoją i cudzą.

 

    § 16. 4. Kulturalny, taktowny, szanujący innych co oznacza, że: zna podstawowe zasady kulturalnego zachowania obowiązującego w życiu codziennym i stosuje je; uczy się szacunku do symboli narodowych i religijnych, rozumie, że są one ważne dla bliskich mu grup ludzi; uczy się szacunku dla innych ludzi, również odmiennych pod różnymi względami (np. niepełnosprawnych) i stara się nie urazić swoim zachowaniem; nie używa słów obraźliwych i wulgarnych.

 

    § 16. 5. Krytyczny wobec siebie i innych co oznacza, że: umie rozpoznać sytuację własnego niewłaściwego zachowania i skorygować je; nie przechodzi obojętnie wobec cudzych niewłaściwych zachowań i stara się kulturalnie zwracać innym uwagę (np. w przypadku niszczenia mienia czy obiektów przyrody albo znęcania się nad zwierzętami) lub unikać takich kontaktów.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 7

 

SYLWETKA ABSOLWENTA ETAPU II

 

§ 17.

 Absolwent klasy VI, na miarę swojego wieku jest:

 

   § 17. 1. Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że zna swoje prawa w szkole i w domu i potrafi się upominać o ich przestrzeganie, rozumnie sens swoich szkolnych i domowych obowiązków i realizuje je, czuje się odpowiedzialny za postępowanie własne i efekty pracy swojej grupy, posiada swoje zdanie o różnych sprawach i jest gotów prezentować je innym, respektując ich prawo do odmienności w tym względzie, dba o własny wygląd i higienę osobistą, zna zasady zdrowego trybu życia i stara się ich przestrzegać, uczestniczy we wszystkich działaniach podejmowanych na terenie klasy i szkoły.

 

   § 17. 2. Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że: zna różne źródła zaspokajania swoich zainteresowań i korzysta z nich, ma własne pomysły na rozwiązywanie napotykanych problemów i wypróbuje je w swych działaniach, wykazuje znaczną konsekwencję realizacji swoich zamierzeń, umie racjonalnie bronić swojego zdania i nie ulega łatwo wpływom innych.

 

   § 17. 3. Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że stara się zasłużyć na zaufanie innych wybierając drogę zachowań szczerych, umie przyznać się do zachowania nieuczciwego i gotów jest ponieść jogo konsekwencje.

 

   § 17. 4. Kulturalny, taktowny, szanujący innych co oznacza, że: dobrze zna nawet złożone normy zachowania obowiązujące w jego środowisku szkolnym i domowym i stara się stosować do nich, nie eksponuje swej osoby i swojego zdania w sposób rażący innych, używa języka uprzejmego i dojącego uszanowanie dla innych, potrafi właściwie zachować się w różnych sytuacjach pozaszkolnych i pozadomowych.

 

   § 17. 5. Krytyczny wobec siebie i innych co oznacza, że: potrafi zachowanie własne i innych odnieść do wartości obowiązujących  nie tylko w społeczności lokalnej, ale też w najmniejszym kręgu cywilizacyjnym i dostrzec ewentualne rozbieżności, z pewnym dystansem podchodzi  do zalewu informacji płynących ze świata zewnętrznego, a zwłaszcza ze środków masowego przekazu i poddaje je krytycznej analizie, odróżnia funkcję od świata realnego w przekazach medialnych.

 

 

 

 

 

Rozdział 8

 

ABOLWENT ETAPU PIERWSZEGO

(po trzeciej klasie szkoły podstawowej)

 

§ 18.

Absolwent trzeciej klasy szkoły podstawowej coraz lepiej orientuje się w swoim najbliższym otoczeniu: domu i szkole. Lubi szkołę i lubi się uczyć. Zdobywaną wiedzą sprawnie posługuje się w życiu codziennym. W kontaktach z ludźmi stosuje podstawowe zasady związane z komunikowaniem się, umie się zwracać do innych. Formuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi.

 

   Absolwent trzeciej klasy szkoły podstawowej jest:

 

  § 18. 1. Ciekawy świata.

         Chętnie korzysta z podawanych źródeł wiedzy i obserwuje zjawiska, sytuacje i działania innych ludzi zachodzące w najbliższym otoczeniu. Potrafi wyciągać proste wnioski ze swoich obserwacji.

 

  § 18. 2. Otwarty.

          Swobodnie współpracuje z osobami dorosłymi swojej codziennej aktywności. Przyjmuje uwagi i sugestia w związku z popełnianymi błędami. Jest gotów podejmować działania w sposób planowy. Akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku. Umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych. Nawiązuje przyjazne kontakty z innymi ludźmi, współdziała z innymi i akceptuje ich odmienność.

 

  § 18. 3. Odpowiedzialny.

           Wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań. Potrafi odstąpić od działania przewidując jego negatywne skutki. Rozumie potrzebę ponoszenia konsekwencji swoich działań.

 

  § 18. 4. Rozważny.

          Szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny. Potrafi je stosować w swoich typowych czynnościach.

 

  § 18. 5. Prawy.

          Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu. Rozróżnia zachowania złe i dobre, rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich.

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 9

 

ABSOLWENT ETAPU DRUGIEGO

(absolwent szkoły podstawowej)

 

§ 19.

 Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu: w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi. Traktuje naukę jako coś oczywistego, czasem nawet atrakcyjnego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas i które stara się rozwijać.

 

Absolwent szkoły podstawowej jest:

 

     § 19. 1. Ciekawy świata ale też krytyczny.

                  Chętnie gromadzi wiadomości korzystając z różnych źródeł. Potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje i oceniać ich przydatność do określonego celu. Dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo-skutkowe. Stara się poszerzać swoją wiedzę. Jest aktywny umysłowo – na ogół się nie nudzi.

 

 

 

       § 19. 2. Otwarty.

                   Wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła. Rozumie (choć nie znaczy to, że przyjmuje z entuzjazmem!) ograniczenia wynikające z jego wieku. Chętnie i skutecznie nawiązuje kontakty  prezentując swój punkt widzenia i rozważając poglądy. Wie, że istnieją różne sposoby komunikowania się i bez trudu uczy się korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami. Interesuje się stawianymi przed nim zadaniami: potrafi planować swoje działania na rzecz ich realizacji.

 

       § 19. 3. Odpowiedzialny.

                   Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje niektórych swoich czynów. Cieszy się z sukcesu. Akceptuje porażki, ale jeśli jest w stanie – wytrwale i konsekwentnie szuka rozwiązań alternatywnych. Napotykając problem stara się go rozwiązać. Jeżeli trzeba – zwraca się o pomoc do osób ze swojego najbliższego otoczenia i korzysta z niej. Potrafi świadomie dążyć do usprawnienia swojego warsztatu pracy: wykorzystania nowych źródeł wiedzy, opanowania nowych narzędzi. Działając w grupie poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej działalności.

 

      § 19. 4. Rozważny.

                 Zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku;  modyfikuje swoje zachowanie w ich przewidywaniu. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Postępuje zgodnie z zasadami higieny. Wykazuje stosowną aktywność fizyczną.

 

       § 19. 5. Prawy.

                  Rozróżnia dobre i złe czynniki w oparciu o system wartości obowiązujący w jego otoczeniu. W swym zachowaniu wykazuje dobre intencje.

 

       § 19. 6. Tolerancyjny.

                  Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym i pożądanym. W każdym stara się dostrzec coś dobrego i zrozumieć go.

 

       § 19. 7.  Punktualny.

                  Dotrzymuje terminów. Sprawnie posługuje się czasem planując swoje zajęcie. Szanuje czas swój i innych ludzi.

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 10

 

OGÓLNE PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW

 

§ 20.

Każdy uczeń Publicznej Szkoły Podstawowej w Obrytem na prawo:

1)     korzystać z oferty szkoły w zakresie kształcenia i rozwoju osobowości na miarę swoich możliwości i potrzeb;

2)     bez ograniczeń korzystać z zajęć organizowanych przez szkołę;

3)     korzystać ze wszystkich pomieszczeń szkoły zgodnie z ich przeznaczeniem;

4)     uzyskiwać pomoc w zakresie kształcenia oraz materialną na wniosek własny, rodziców lub wychowawcy klasy, na zasadach określonych w statucie szkoły;

5)     swoje uwagi dotyczące wszystkich aspektów funkcjonowania szkoły przekazywać członkom władz samorządu uczniowskiego, wychowawcy klasy, dyrekcji szkoły, komitetowi rodzicielskiemu.

6)     Odwołania się od zastosowanej wobec niego kary. Tryb odwoławczy zapisany jest w Statucie szkoły

§ 21.

Każdy uczeń Publicznej Szkoły Podstawowej w Obrytem jest zobowiązany:

    1)  przestrzegać zasad kultury i współżycia społecznego;

2)     uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych organizowanych przez szkołę;

3)     szanować mienie szkoły i mienie wszystkich osób w niej przebywających;

4)     dbać o dobre imię szkoły poza jej murami;

5)     stosować się do zarządzeń i poleceń dyrekcji szkoły, nauczycieli i wychowawcy klasy.

 

§ 22.

 

Uczeń , który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, łamie prawa obowiązujące w szkole i nie dba o dobre imię swojej szkoły poza jej murami będzie ukarany karami zapisanymi w Statucie szkoły.

 

 

 

 

Rozdział 11

 

 

WARUNKI WYCHOWANIA W SZKOLE

§ 23.

 

W całym procesie dydaktyczno – wychowawczym powinien następować jak najpełniejszy rozwój osoby młodego człowieka, a wymaga to:

1)     jak najczęstszych kontaktów osoby ucznia z wychowawcą i nauczycielami;

2)     ścisłego związku wychowania z dydaktyką (wartościowanie, ocenianie, wzorowanie) na każdej godzinie lekcyjnej;

3)     godzin wychowawczych – po jednej godzinie tygodniowo w każdej klasie.

                                                    § 24.

Liczebność klas

1)     klasa szkolna nie powinna liczyć więcej niż 26 uczniów. Wskazane jest też dzielenie uczniów na zespoły, powoływane do wykonywania określonych zadań.

                                                     § 25.

 Zbieżność oddziaływań wychowawczych

1)     grono pedagogiczne powinno mieć wspólną wizję wychowania;

2)     wspólne zasady odnoszenia się do uczniów;

3)     jednolity system kar i nagród.

 

 

 

Zatwierdzili:

 

Rada Rodziców:            Rada Pedagogiczna :             Dyrektor Szkoły: