5 – letni PROGRAM ROZWOJU Publicznej Szkoły Podstawowej

 w OBRYTEM

 

1.   Misja i wizja szkoły.

2.   Model wychowanka szkoły podstawowej .

3.   Mocne i słabe strony szkoły – analiza SWOT.

4.   Diagnoza oczekiwań rodziców – zestawienie wyników ankiety.

5.   Strategiczne warianty rozwoju ZPO w Obrytem.

6.   Harmonogram działań programu rozwoju szkoły:

6.1.     Obszar i podobszar funkcjonowania szkoły

6.2.     Cele szczegółowe.

6.3.     Formy realizacji celów szczegółowych.

 

1.   MISJA placówki:

 

       „Jesteśmy szkołą środowiskową, dbającą o dobry poziom nauczania, przyjazną dziecku, dającą poczucie bezpieczeństwa  kultywującą tradycje, promującą pracowitość, kulturę osobistą oraz chrześcijański system wartości”.

 

WIZJA SZKOŁY:

 

I.                    Wspiera rozwój każdego ucznia:

·        jest silnie związana ze środowiskiem lokalnym,

·        respektuje standardy edukacyjne,

·        stwarza warunki do samodzielności uczniów,

·        daje szansę wykazania się młodzieży w różnorodnych konkursach.

II.                 Szkolny zestaw programów nauczania jest zatwierdzony na każdy rok szkolny decyzją rady pedagogicznej. Zestaw programów ulega ciągłej modyfikacji tak, by realizował podstawy programowe oraz dawał pedagogom pewien zakres swobody twórczej. Programy: dydaktyczne, wychowawcze, edukacyjne podlegają wewnętrznej kontroli.

III.               Integracja międzyprzedmiotowa:

·        ścieżki międzyprzedmiotowe realizuje się poprzez nauczanie interdyscyplinarne.

IV.              Ocenianie:

·        uczeń zna wymagania edukacyjne,

·        ustalone są sposoby i kryteria oceniania,

·        uczeń ma prawo do uzyskania uzasadnionej oceny.

 

               Urzeczywistnieniu wizji służy planowanie wieloletnie. Wizję przekłada się na zadania, a te rozkłada się na osi czasu w planie wieloletnim.

 

 

2. Model wychowanka szkoły podstawowej.

 

Absolwent klasy VI, na miarę swojego wieku jest:

 

   Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że zna swoje prawa w szkole i w domu i potrafi się upominać o ich przestrzeganie, rozumnie sens swoich szkolnych i domowych obowiązków i realizuje je, czuje się odpowiedzialny za postępowanie własne i efekty pracy swojej grupy, posiada swoje zdanie o różnych sprawach i jest gotów prezentować je innym, respektując ich prawo do odmienności w tym względzie, dba o własny wygląd i higienę osobistą, zna zasady zdrowego trybu życia i stara się ich przestrzegać, uczestniczy we wszystkich działaniach podejmowanych na terenie klasy i szkoły.

  

   Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że: zna różne źródła zaspokajania swoich zainteresowań i korzysta z nich, ma własne pomysły na rozwiązywanie napotykanych problemów i wypróbuje je w swych działaniach, wykazuje znaczną konsekwencję realizacji swoich zamierzeń, umie racjonalnie bronić swojego zdania i nie ulega łatwo wpływom innych.

 

    Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że stara się zasłużyć na zaufanie innych wybierając drogę zachowań szczerych, umie przyznać się do zachowania nieuczciwego i gotów jest ponieść jogo konsekwencje.

 

    Kulturalny, taktowny, szanujący innych co oznacza, że: dobrze zna nawet złożone normy zachowania obowiązujące w jego środowisku szkolnym i domowym i stara się stosować do nich, nie eksponuje swej osoby i swojego zdania w sposób rażący innych, używa języka uprzejmego i dojącego uszanowanie dla innych, potrafi właściwie zachować się w różnych sytuacjach pozaszkolnych i pozadomowych.

 

    Krytyczny wobec siebie i innych co oznacza, że: potrafi zachowanie własne i innych odnieść do wartości obowiązujących  nie tylko w społeczności lokalnej, ale też w najmniejszym kręgu cywilizacyjnym i dostrzec ewentualne rozbieżności, z pewnym dystansem podchodzi  do zalewu informacji płynących ze świata zewnętrznego, a zwłaszcza ze środków masowego przekazu i poddaje je krytycznej analizie, odróżnia funkcję od świata realnego w przekazach medialnych.

 

 

3. Mocne i słabe strony szkoły

MOCNE STRONY SZKOŁY

SŁABE STRONY SZKOŁY

KADRA

-         80% nauczycieli posiada wykształcenie wyższe; z przygotowaniem pedagogicznym,

-         studia podyplomowe posiada 8 nauczycieli; ,

-         studia podyplomowe rozpoczęły 2 nauczycielki,

-         wszyscy nauczyciele uczestniczą w dokształcaniu ustawicznym: kursy, warsztaty, konferencje,

-         nauczyciele są zaangażowani, sumiennie pracują z uczniami,

-         dobrze układa się współpraca z Radą Rodziców i Samorządem lokalnym.

- ok. 40% nauczycieli mieszka poza miejscem zamieszkania

WARUNKI LOKALOWE I WYPOSAŻENIE SZKOŁY

-         budynki murowane,

-         sale duże, widne,

-         bardzo dobre warunki pracy w przedszkolu i filii Sadykierz

-         pomieszczenie kuchenne z zapleczem do przygotowania posiłków dla uczniów i nauczycieli,

-          stołówka przy kuchni, w której uczniowie spożywają posiłki - Obryte

-         warunki sanitarno-higieniczne dobre (nowe sanitariaty, sprawne centralne ogrzewanie, woda bieżąca),

-         liczba pomieszczeń umożliwia pracę na jedną zmianę,

-         plac szkolny jest ogrodzony i bezpieczny,

-         biblioteka wydzielona  dla uczniów, otwarta przez 20 godzin w tygodniu w Obrytem , w Sadykrzu – 2 godz. tygodniowo;

-         szkoła w Obrytem posiada salę komputerową z dostępem do internetu, wszystkie placówki posiadają   telewizory, video, rzutniki, wieże stereofoniczne,

-         posiadamy  kserokopiarkę,  2 zestawy nagłośnieniowe (jeden z kolumnami i wzmacniaczem, drugi – bezprzewodowy,

-         w 2003 roku wszystkie placówki doposażono w pomoce naukowe ,

-         uczniowie w Obrytem korzystają ze sklepiku wyposażonego w artykuły szkolne i spożywcze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-         boiska są nierówne,

-         brak sali gimnastycznej w filii Sadykierz

-         pływalnia w DPS jest od 4 lat zamknięta ze względu na brak pieniędzy,

-         mała ilość sprzętu sportowego,

-         zbyt mała ilość funduszy na wzbogacenie księgozbioru,

-         brak środków na dokupienie nowoczesnych pomocy dydaktycznych,

-         brak szatni w szkole w Obrytem.

-         brak sali komputerowej w Sadykrzu

-         brak placów zabaw dla dzieci przedszkolnych

-         konieczność remontu kapitalnego szkoły  w Obrytem

-         wymiana stolarki okiennej i drzwiowej  w szkole filialnej w Sadykrzu

 

DYDAKTYKA - OPIEKA - WYCHOWANIE

-         stosowanie różnorodnych, aktywnych metod pracy z uczniami,

-         indywidualizacja procesu dydaktycznego,

-         realizowanie programów promujących zdrowie i profilaktycznych,

-         organizowanie lekcji terenowych w formie wycieczek,

-         stała współpraca z pielęgniarką szkolną i Ośrodkiem Zdrowia w Obrytem,

-         opieka nad uczniami w czasie przerw lekcyjnych, na imprezach szkolnych, wycieczkach,

-         opracowany program działań przeciwstawiający się złu, zagrożeniu i patologii,

-         wspieranie finansowe rodzin uboższych (współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

-         dobra znajomość środowiska rodzinnego,

-         wzrost patologii w rodzinach,

-         niechęć do współpracy ze szkołą,

-         uboga biblioteczka domowa uczniów (tylko 30% uczniów posiada w domu własny komputer),

-         brak środków na realizację „Programu profilaktyki szkolnej”,

-         zbyt długie oczekiwanie uczniów na odwóz do domu, spowodowane za małą ilością autobusów szkolnych .

ORGANIZACJA

-         szkoła ma system komunikacji między swoimi organami statutowymi,

-         szkoła utrzymuje kontakty ze szkołami wyższego stopnia - gimnazjami, zapewniając łagodne przejście ucznia do szkoły programowo wyższej,

-         szkoła systematycznie pozyskuje informacje od rodziców, dotyczące ich oczekiwań i poglądów na edukację,

-         szkoła informuje rodziców o postępach ich dzieci poprzez zebrania klasowe, rozmowy indywidualne, korespondencję,

-         szkoła posiada własny system oceniania i program wychowawczy.

-         brak zastępstw za nieobecnych nauczycieli, ze względu na oszczędności w oświacie,

-         realne trudności w przydziale zastępstw: 1 przyrodnik,   1 nauczyciel języka rosyjskiego, 1 nauczyciel języka angielskiego, 1 nauczyciel wych. fizycznego, brak wykwalifikowanego nauczyciela historii, sztuki, techniki

OFERTA PROGRAMOWA

-  zajęcia dodatkowe: język obcy - rosyjski.

-         brak zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,

-         brak zajęć pozalekcyjnych.

KLIMAT

-         dobra atmosfera pracy,

-         życzliwość,

-         zrozumienie,

-         prawidłowe relacje międzyludzkie.

- coraz więcej wulgarnej, zbuntowanej młodzieży bez motywacji do nauki.

SZANSE

ZAGROŻENIA

-         wdrażanie programów autorskich,

-         pozyskiwanie sprzętu sportowego od Urzędu Kultury Fizycznej,

-         pozyskiwanie funduszy unijnych na poprawę stanu boisk szkolnych.

-         wzrost agresji i uzależnień wśród młodzieży,

-         postępujący niż demograficzny (mniej oddziałów – mniej etatów w szkole),

-         ubożenie środowiska lokalnego,

-         wzrost cen podręczników i pomocy szkolnych,

-         zmniejszenie liczby godzin przedmiotu sprawdzianu na rzecz czwartej godziny wychowania fizycznego,

-         zmniejszenie subwencji oświatowej.

     

 

 

 

 

 

4. Diagnoza oczekiwań rodziców

 

 

       Bardzo ważne są oczekiwania rodziców wobec szkoły. W celu zdobycia informacji posłużono się ankietą. Wypełniło ją 78 rodziców uczniów klas IV-VI i 10 rodziców uczniów klasy I w Obrytem, przybyłych na wywiadówkę w dniu 26 października 2004 roku. Ankieta trafiła do rąk wszystkich rodziców, którzy tego dnia uczestniczyli w zebraniu ogólnym i spotkaniach klasowych. Wyniki zilustrowano wykresami i zamieszczono je w załączniku nr 1.

      Z analizy wynika, że należy podejmować następujące zadania  w celu rozwoju szkoły:

1. angażowanie rodziców w życie szkoły – aktywny udział

2. zachęcanie i wyjaśnianie rodzicom znaczenia i potrzeby współtworzenia dokumentacji szkolnej ( program profilaktyki szkolnej, program wychowawczy, program rozwoju szkoły)

3. zachęcanie do spotkań indywidualnych rodziców z nauczycielami organizując dni otwarte

4.uświadomienie potrzeby i znaczenia spotkań ogólnych rodziców z dyrekcją szkoły

5. zachęcanie rodziców do spotka z pokazem osiągnięć uczniów

  1. dbanie o dobre imię szkoły i autorytet nauczyciela – etyka zawodu nauczycielskiego
  2. organizacja spotkań ze specjalistami z różnych instytucji współpracujących ze szkołą
  3. organizacja zajęć pozalekcyjnych
  4. organizacja wycieczek turystyczno – krajoznawczych
  5. organizacja imprez na terenie szkoły
  6. organizacja imprez środowiskowych : choinka szkolna, wigilia, andrzejki, dzień dziecka, festyny, udział w imprezach w innych placówkach, dzień rodziny, kuligi, rajdy rowerowe
  7. zapewnianie uczniom możliwości wszechstronnego rozwoju poprzez udział w konkursach przedmiotowych
  8. zapewnianie uczniom udziału w dodatkowych zajęciach sportowych i udział w zawodach sportowych
  9. organizowanie (w miarę potrzeb ) nauczania indywidualnego, zajęć wyrównawczych i pomocy koleżeńskiej
  10. wzbogacanie placówek w pomoce naukowe
  11. doposażenie placówek w nowy sprzęt sportowy
  12. kontynuowanie zasady samorządności przez Samorząd Uczniowski
  13. dbanie o utrzymanie poczucia bezpieczeństwa uczniów na terenie placówek wchodzących w skład ZPO w Obrytem

 

 

 

 

5. Strategiczne warianty rozwoju Zespołu Placówek Oświatowych w Obrytem

 

·        Stosowanie komputera jako narzędzia pracy.

         Dzięki działającej w szkole sieci komputerowej uczniowie i przedszkolaki będą mogły korzystać z programów multimedialnych na lekcjach oraz w pracy pozalekcyjnej. Dostęp do Internetu pozwoli gromadzić informacje na wskazany temat, otworzy nowe możliwości poznawcze i pozwoli nawiązać medialne znajomości.

 

·        Kolejnym naszym wariantem jest szkoła nastawiona na  kształcenie języków obcych.

           Uczniowie nasi będą zdobywali podstawy języka rosyjskiego i angielskiego. Polska jest pomostem pomiędzy kulturą wschodu i zachodu. Język angielski to język międzynarodowy – język komputera, zaś język rosyjski to język naszych najbliższych sąsiadów. Poprzez kształcenie języków obcych będziemy rozwijać u uczniów zainteresowania kulturą innych narodów oraz uczyć z korzystania z ich osiągnięć.

 

·        Zdrowe społeczeństwo to warunek dobrego rozwoju kraju. Dlatego też jako trzeci wariant strategiczny wskazujemy edukację prozdrowotną, tj. wyrabianie nawyków zdrowego stylu życia poprzez racjonalne odżywianie, uprawianie sportu, organizację imprez profilaktycznych.

           

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ PROGRAMU ROZWOJU SZKOŁY

 

       W harmonogramie działań rozwojowych na podstawie wybranych obszarów i podobszarów funkcjonowania szkoły i sformułowanych dla nich celów szczegółowych określono konkretne działania i osoby odpowiedzialne za ich realizację.

         Zaprojektowano także kryteria sukcesu, czyli przyjęty stopień wypełnienia standardu i celu, określony umownie dla danego obszaru, standardu.

 

Harmonogram złożony jest z następujących punktów:

 

1.      Obszar i podobszar funkcjonowania szkoły,

2.      Cele szczegółowe,

3.      Formy realizacji celów szczegółowych.

 

1.    OBSZARY I PODOBSZARY PRACY SZKOŁY

 

I.                    OBSZAR: kształcenie;

PODOBSZAR: metody nauczania, doskonalenie nauczycieli, baza dydaktyczna.

 

II.                 OBSZAR: wychowanie;

PODOBSZAR: relacje międzyludzkie, zajęcia pozalekcyjne, budowanie systemu wartości.

 

III.               OBSZAR: opieka;

PODOBSZAR: wszechstronny rozwój, współpraca z rodzicami, bezpieczeństwo uczniów.

 

2.    CELE SZCZEGÓŁOWE

 

     KSZTAŁCENIE:

1.      Podniesienie standardu nauczania i uczenia się.

2.      Rozwijanie umiejętności językowych uczniów.

3.      Rozwijanie technologii informatycznej.

4.      Praktyczne wykorzystanie zdobywanych umiejętności.

 

     WYCHOWANIE:

1.      Kreowanie nowoczesnego obywatela Europy przy poszanowaniu dziedzictwa kulturowego kraju.

2.      Budowanie pozytywnego klimatu w szkole.

3.      Rozwijanie postawy szacunku dla dobra, prawdy, piękna w świecie i człowieku.

4.      Rozwijanie umiejętności komunikowania się i współpracy.

 

    

 

       OPIEKA:

1.      Zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju w przyjaznym i bezpiecznym środowisku.

2.      Rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach działalności szkoły.

 

 

3.    FORMY REALIZACJI CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH

 

Obszar: kształcenie

Podobszar: metody nauczania, doskonalenie nauczycieli, baza dydaktyczna

Cel główny: podniesienie standardów uczenia się i nauczania

 

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

Propagowanie i wykorzystywanie aktywizujących metod nauczania.

Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych.

 

Podejmowanie projektów dydaktycznych sprzyjających kształtowaniu i utrwalaniu umiejętności uczniów.

Nauczyciele

 

 

 

 

Z inicjatywy nauczycieli

Indywidualizowanie procesu nauczania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca z uczniem słabym oraz uzdolnionym.

Analizowanie osiągnięć poszczególnych uczniów pod kątem rozpoznania potrzeb edukacyjnych.

 

Opracowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego pozwalających ocenić skuteczność procesów dydaktycznych i osiągnięć uczniów.

 

Przeprowadzanie zróżnicowanych i wielopłaszczyznowych badań wyników nauczania

 

Stworzenie dla uczniów ze zdiagnozowanymi i opisanymi dysfunkcjami możliwości wyrównywania różnic wynikających ze specyficznych trudności w uczeniu się.

 

Organizowanie w miarę możliwości szkoły pomocy merytorycznej dla uczniów: zajęć wyrównawczych, pomocy koleżeńskiej.

 

Wspieranie uczniów zdolnych w rozwijaniu zainteresowań i zdolności.

Nauczyciele przedmiotów

 

 

 

 

Nauczyciele przedmiotów

-         blok humanistyczny,

-         blok matematyczno- przyrodniczy.

 

 

Kierownictwo szkoły, nauczyciele

 

 

 

Nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele, Samorząd Uczniowski

 

 

 

 

Nauczyciele

Szkolenie nauczycieli w zakresie stosowania aktywnych metod pracy z uczniem.

 

 

Gromadzenie i udostępnianie materiałów szkoleniowych i dydaktycznych w zakresie nowoczesnych metod pracy z uczniem.

 

Biblioteka szkolna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Organizowanie szkoleń w

 ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli w zakresie wdrażania nowoczesnych metod dydaktycznych.

 

Dokumentowanie, gromadzenie i udostępnianie spostrzeżeń oraz wymiana doświadczeń w związku z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy z uczniem (konspekty, scenariusze lekcji, wnioski, analizy i opinie nauczycieli, itp.)

Z inicjatywy Dyrekcji i zainteresowanych nauczycieli

 

 

 

 

 

Nauczyciele

Uzyskiwanie wyższych stopni awansu zawodowego nauczycieli.

Zapoznawanie nauczycieli z procedurami i wymaganiami związanymi z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego, wymiana doświadczeń, spostrzeżeń wniosków.

 

Motywowanie nauczycieli do działań sprzyjających spełnieniu wymagań na określony stopień awansu zawodowego.

 

Realizacja działań dodatkowych wspierających nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego.

Dyrektor, nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

Opiekun stażu

Współpraca z ośrodkami doskonalenia nauczycieli.

Gromadzenie, udostępnianie danych na temat prowadzonych form kształcenia i doskonalenia nauczycieli.

 

Uwzględnianie w szkolnym planie doskonalenia dostępnych form proponowanych przez ośrodki doskonalenia nauczycieli.

 

Uczestnictwo w formach kwalifikacyjnych i doskonalących proponowanych przez poszczególne ośrodki.

Dyrektor

 

 

 

 

Rada Pedagogiczna

 

 

 

 

Nauczyciele

Działania podejmowane w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.

Sporządzanie planu WDN

 

Udział w radach szkoleniowych na temat wybranych obszarów pracy szkoły.

 

Organizowanie warsztatów szkoleniowych o zróżnicowanej tematyce dla zainteresowanych nauczycieli.

Rada Pedagogiczna

 

Nauczyciele

 

 

 

Z inicjatywy zainteresowanych nauczycieli

Wdrażanie doświadczeń i umiejętności nabytych w trakcie szkoleń.

Gromadzenie i udostępnianie materiałów szkoleniowych ze szkoleń zewnętrznych.

 

Wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami – uczestnikami szkoleń, a zainteresowanymi.

Osoby uczestniczące w szkoleniach

 

 

Z inicjatywy zainteresowanych nauczycieli

Wzbogacenie bazy dydaktycznej szkoły.

Podejmowanie starań zmierzających do zakupu pomocy dydaktycznych wskazanych przez nauczycieli.

 

Modernizacja i konserwacja sprzętu i pomocy dydaktycznych w pracowniach.

Nauczyciele, dyrektor (w miarę posiadanych)

 

 

 

Nauczyciele


                  KRYTERIA SUKCESU

 

  1. Zwiększenie ilości godzin lekcyjnych przeprowadzanych zróżnicowanymi metodami nauczania w stosunku do lat poprzednich, ze szczególnym akcentem na nowoczesne metody aktywizujące ucznia.
  2. Wzrost liczby nauczycieli podnoszących swoje kwalifikacje zawodowe (studia podyplomowe i uzupełniające, awans zawodowy, kursy kwalifikacyjne dokształcające i doskonalące).
  3. podwyższenie jakości bazy dydaktycznej szkoły.

 

 

 

Obszar: Kształcenie

Podobszar: metody nauczania, doskonalenie nauczycieli, baza dydaktyczna

Cel główny: Rozwijanie umiejętności językowych uczniów

 

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

Stwarzanie możliwości doskonalenia umiejętności językowych uczniów.

Wykorzystywanie na lekcjach języków obcych aktywizujących metod nauczania.

 

Organizowanie wycieczek edukacyjnych.

 

Nawiązywanie korespondencji tradycyjnej lub za pomocą Internetu z zagraniczną młodzieżą

Nauczyciele języków obcych

 

 

 

Nauczyciele języków obcych

 

Nauczyciele języków obcych, opiekun pracowni informatycznej

Doposażenie pracowni językowych.

Gromadzenie i udostępnienie materiałów do nauki języków obcych w formie zestawów ćwiczeń.

 

Wzbogacenie biblioteki szkolnej w lektury niezbędne w kształceniu językowym uczniów ( np. uproszczone lektury w języku angielskim).

 

Zaprenumerowanie na potrzeby uczniów i nauczycieli języków obcych czasopism obcojęzycznych.

 

Gromadzenie materiałów do nauki języków obcych w formie programów multimedialnych.

Nauczyciele języków obcych

 

 

 

Dyrekcja na wniosek zainteresowanych nauczycieli

 

 

 

Dyrekcja na wniosek zainteresowanych nauczycieli

 

 

Dyrekcja na wniosek zainteresowanych nauczycieli

 

 

KRYTERIA SUKCESU
  1. Podniesienie standardu nauczania języków obcych w odniesieniu do lat ubiegłych.
  2. Wzbogacenie bazy dydaktycznej do nauczania języków obcych.
  3. Zwiększenie ilości lekcji prowadzonych metodami aktywizującymi.

 

 

 

Obszar:  kształcenie

Podobszar: metody nauczania, doskonalenie nauczycieli, baza dydaktyczna.

Cel główny: Rozwijanie technologii informacyjnej.

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

Promocja szkoły przez stronę www

Stworzenie witryny www szkoły.

 

Aktualizacja szkolnej witryny www.

 

Prowadzenie szkoleń i pokazowych zajęć z informatyki.

 

Przygotowanie oferty różnorodnych kursów komputerowych.

Nauczyciel informatyki

 

Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela informatyki

 

 

Nauczyciel informatyki

 

 

 

Nauczyciel informatyki, Dyrektor

Komputeryzacja szkoły.

Modernizacja i konserwacja sprzętu komputerowego w szkole.

 

Wyposażenie pokojów  nauczycielskich  w sprzęt komputerowy i odpowiednie oprogramowanie.

Osoby odpowiedzialne za powierzony sprzęt komputerowy

Dyrektor,

Stworzenie warunków umożliwiających uczniom i nauczycielom stały dostęp do Internetu

Podpisanie umowy z firmą telekomunikacyjną na SDI.

 

Skonfigurowanie wewnętrznej sieci komputerowej do korzystania z Internetu

 

Wykorzystanie przez nauczycieli dostępu do Internetu w pracy dydaktycznej oraz jako elementu swojego warsztatu pracy.

 

Prowadzenie kół informatycznych

Dyrektor, Rada Rodziców

 

 

Osoba odpowiedzialna za powierzony sprzęt komputerowy

 

Nauczyciele

 

 

 

 

Nauczyciele

Podnoszenie przez nauczycieli kwalifikacji umożliwiających stosowanie technologii komputerowych w nauczaniu różnych przedmiotów.

Przeprowadzenie wewnątrzszkolnych kursów komputerowych dla nauczycieli.

 

Udział nauczycieli w szkoleniach i kursach komputerowych organizowanych przez Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli.

 

Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji na studiach podyplomowych w zakresie informatyki.

Nauczyciel informatyki

 

 

 

 

Zainteresowani nauczyciele

 

 

 

 

 

Zainteresowani nauczyciele

Wykorzystanie technik multimedialnych w procesie dydaktycznym

Prowadzenie zajęć w pracowni informatycznej przez nauczycieli innych przedmiotów.

 

Wykonywanie pomocy dydaktycznych za pomocą odpowiednich programów komputerowych na użytek szkoły.

 

Uczestniczenie uczniów w szkolnych i międzyszkolnych konkursach, w których komputer i Internet jest elementem zadań konkursowych.

 

Komputerowe opracowanie sprawdzianów, analiz wyników nauczania przez nauczycieli, itd.

 

Wykorzystanie przez uczniów komputera do opracowania wyników pomiarowych, kreślenia charakterystyk i wykonywania obliczeń, itp.

Nauczyciele

 

 

 

 

Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli przedmiotów

 

 

 

 

Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli przedmiotów

 

 

 

 

 

Nauczyciele

 

 

 

 

Uczniowie

 

 

KRYTERIA SUKCESU:

 

  1. Zwiększenie liczby nauczycieli z zawansowanymi umiejętnościami wykorzystania komputera.
  2. Zwiększenie liczby godzin dydaktycznych wykorzystujących techniki komputerowe i multimedia w nauczaniu w stosunku do lat ubiegłych.
  3. Wzbogacenie oferty kół zainteresowań w zakresie informatyki.

 

 

 

 

Obszar: wychowanie

Podobszar: relacje międzyludzkie, zajęcia pozalekcyjne, budowanie systemu

Cel główny: kreowanie nowoczesnego obywatela Europy

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

Ukazywanie związków kultury polskiej z europejską

Przedstawianie na zajęciach w formie wystaw, audycji, pogadanek lub spotkań, informacji i ciekawostek na temat różnych kultur europejskich.

Nauczyciele języka polskiego, języków obcych, historii, przyrody, kształcenia zintegrowanego

Kształtowanie postawy szacunku dla tradycji i polskości

Opracowanie kalendarza uroczystości szkolnych i lokalnych.

Uczestniczenie w uroczystościach poświęconych rocznicom ważnych świąt narodowych.

 

Przygotowanie wystaw, montaży poetycko- muzycznych w związku z istotnymi wydarzeniami kulturalnymi lub historycznymi

 

Propagowanie postawy szacunku dla dorobku kulturowego Polaków poprzez organizowanie wycieczek edukacyjnych do muzeów, teatrów.

Opiekun SU

 

 

W/ g kalendarza imprez

 

 

 

 

Osoby wskazane w harmonogramie imprez

 

 

 

 

Nauczyciele

Poszerzanie wiedzy na temat Unii Europejskiej

Organizowanie różnorodnych konkursów na temat Unii Europejskiej.

 

Przybliżenie wiadomości na temat struktur oraz działalności Unii Europejskiej w formie wystaw i pogadanek na lekcjach.

 

Gromadzenie materiałów poświęconych Unii Europejskiej i udostępnienie ich zainteresowanym uczniom i nauczycielom.

Nauczyciele historii i wychowawcy

 

 

 

Nauczyciele realizujący odpowiednią ścieżkę edukacyjną i wychowawcy

 

 

Nauczyciel historii

Umożliwienie kontaktów z młodzieżą innych krajów Europy.

Nawiązanie korespondencji z młodzieżą innych krajów Europy.

 

Nawiązanie kontaktów z przedstawicielstwami zagranicznymi, np. ambasadami.

Uczniowie przy pomocy nauczycieli języków obcych.

 

Zainteresowani nauczyciele

 

 

KRYTERIA SUKCESU

 

  1. Wprowadzenie do tradycji szkoły obchodów Dni Europy.
  2. Zorganizowanie konkursu o tematyce unijnej.
  3. Nawiązanie i utrzymywanie korespondencji z młodzieżą innych krajów Europy.
  4. Założenie Klubu Europejskiego.

 

 

 

 

 

Obszar: wychowanie.

Podobszar: relacje międzyludzkie, zajęcia pozalekcyjne, budowanie systemu wartości.

Cel główny: budowanie pozytywnego klimatu w szkole.

Cele szczegółówe

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Budowanie prawidłowych relacji pomiędzy uczniami i nauczycielami.

Dbałość o przestrzeganie ustaleń Statutu szkoły i regulaminu WSO.

 

Wpajanie uczniom zasad dobrego wychowania i kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych.

Nauczyciele i uczniowie.

 

Nauczyciele.

Integrowanie środowiska uczniów i nauczycieli.

Integrowanie grona pedagogicznego poprzez podejmowanie wspólnych projektów i inicjatyw.

 

Integrowanie nauczycieli poprzez działalność w zespołach przedmiotowych.

 

Integrowanie wychowawców i wychowanków poprzez organizowanie wspólnych wycieczek rekreacyjnych.

 

Organizowanie  spotkań , dyskotek integracyjnych dla klas pierwszych ze szkoły w Obrytem i filii Sadykierz.

 

Angażowanie uczniów do przygotowywania uroczystości szkolnych i lokalnych.

 

Stworzenie możliwości organizowania czasu po lekcjach- różnorodne koła zainteresowań dla chętnych uczniów.

Z inicjatywy nauczycieli.

 

 

Dyrektor

 

 

 

Wychowawcy klas

 

 

Wychowawcy klas

 

 

Nauczyciele.

 

 

 

Dyrekcja, nauczyciel – opiekun.

 

 

 

Uatrakcyjnienie przerw śródlekcyjnych.

Przygotowywanie w gablotach na korytarzu ekspozycji prezentujących osiągnięcia i dokonania uczniów oraz wydarzenia z życia szkoły.

Dyrektor, Samorząd uczniowski, nauczyciele, uczniowie.

Kreowanie pozytywnego obrazu szkoły w środowisku lokalnym.

Udział szkoły w życiu społeczności lokalnej poprzez uczestnictwo w uroczystościach lokalnych i regionalnych.

 

Zapraszanie przedstawicieli środowisk lokalnych do udziału w przedsięwzięciach, imprezach, inicjatywach organizowanych przez szkołę.

Promowanie szkoły w środowisku lokalnym – Dni otwarte szkoły.

 

Uczestnictwo uczniów w przedmiotowych konkursach lokalnych i regionalnych, olimpiadach, zawodach itp.

 

Gromadzenie i udostępnianie materiałów dotyczących realiów naszego regionu.

 

 

Społeczność szkolna.

 

 

 

 

Społeczność szkolna.

 

 

 

 

Nauczyciele, uczniowie.

 

Nauczyciele, uczniowie.

 

 

 

 

Nauczyciele sztuki.

 

 

 

Tworzenie miłej i przyjaznej atmosfery w szkole poprzez urozmaicenie aranżacji wnętrz oraz terenów przyszkolnych.

Zwiększenie ilości zieleni w szkole.

 

Przygotowanie wystawek tematycznych w pracowniach.

 

Rozwijanie akcji Sprzątania świata oraz uczestniczenie w innych akcjach o charakterze ekologicznym na terenie gminy.

 

Utrzymywanie porządku na przydzielonych terenach zielonych.

 

Wzbogacenie terenów przyszkolnych o rabaty kwiatowe i ogródki skalne.

 

Utrzymanie porządku na terenach wokół szkoły.

Społeczność szkolna.

 

 

Opiekunowie pracowni

 

Nauczyciele, uczniowie.

 

 

 

Nauczyciele, uczniowie.

 

Nauczyciele, uczniowie, rodzice, obsługa szkoły.

 

Nauczyciele, uczniowie, obsługa szkoły.

 

 

 

Kryteria sukcesu:

 

1.      Postrzeganie szkoły jako przyjaznej uczniowi.

2.      Zwiększenie oferty kół zainteresowań dla uczniów.

3.      W ciągu roku szkolnego każdy wychowawca z uczniami zrealizuje wybrane punkty  z harmonogramu działań.

4.      Usystematyzowanie działalności redakcji gazety szkolnej.

5.      Uczestnictwo w programach ekologicznych na terenie regionu.

6.      Funkcjonalnie zagospodarowana szkoła.

 

Obszar: wychowanie.

Podobszar: relacje międzyludzkie, zajęcia pozalekcyjne, budowanie systemu wartości.

Cel główny: rozwijanie postawy szacunku dla dobra, prawdy i piękna w świecie i           

                          człowieku.

Cele szczegółowe

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Kształtowanie odpowiednich postaw etycznych.

Nauczyciele konsekwentnie tworzą wartościowe środowisko wychowawcze.

 

Wykorzystywanie podczas lekcji wartościowych filmów video w celu poszerzenia horyzontów myślowych uczniów i zachęcenia do dyskusji.

 

Rozwiązywanie przez wychowawców problemów wynikających ze specyficznych potrzeb zespołu klasowego.

 

Propagowanie właściwego stosunku  do odmiennych kultur, wyznań, narodowości.

 

Współdziałanie z instytucjami i organizacjami propagującymi działalność społeczną i charytatywną.

 

Wspieranie inicjatyw w zakresie pomocy koleżeńskiej lub działalności społecznej.

Wszyscy nauczyciele.

 

Nauczyciele humaniści i wychowawcy.

 

 

Wychowawcy klas

 

 

 

Społeczność szkolna

 

 

Nauczyciele wychowawcy.

Stworzenie różnych możliwości uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu.

Organizowanie wycieczek do kin, teatrów, muzeów, galerii, itp.

 

 

Organizowanie i współorganizowanie uroczystości lokalnych lub uczestniczenie w nich.

 

Redagowanie gazetki szkolnej z uwzględnieniem problemów lokalnych.

Kierownicy wycieczek

 

 

Nauczyciele i uczniowie.

 

 

Opiekun redakcji, uczniowie.

 

 

Kryteria sukcesu:

1.      organizowanie i uczestniczenie w akcjach o charakterze charytatywnym.

2.      realizowanie pomocy koleżeńskiej w szkole.

3.      zorganizowanie co najmniej 2 wycieczek rocznie o charakterze kulturalnym.

4.      zmniejsza się liczba negatywnych zachowań uczniów z perspektywy oczekiwań szkoły.

 

 

 

 

 

Obszar: wychowanie.

Podobszar: relacje międzyludzkie, zajęcia pozalekcyjne, budowanie systemu wartości.

Cel główny: rozwijanie umiejętności komunikowania się i współpracy

 

Cele szczegółowe

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Kształtowanie umiejętności komunikowania się(uczeń jako nadawca i odbiorca komunikatu),

ranga kontaktów międzyludzkich.

Umożliwianie komunikowania się za pomocą nowoczesnych technik.

 

Wymiana doświadczeń kadry pedagogicznej z innymi szkołami i placówkami za pomocą Internetu.

 

 

 

 

 

 

 

Umożliwienie wymiany poglądów lub zawierania przyjaźni między uczniami naszej szkoły, a uczniami innych szkół i placówek za pośrednictwem Internetu.

 

Umożliwienie uczniom naszej szkoły publikacji swoich osiągnięć w Internecie.

 

 

 

Nauczyciele informatyki.

 

 

Kierownictwo szkoły ,

nauczyciele,  administrator pracowni internetowej.

 

 

 

Dyrektor,  nauczyciele

 

 

 

 

Dyrektor, administrator pracowni internetowej.

 

Wzbogacanie etyki i kultury języka.

Stworzenie uczniom możliwości zaprezentowania wiadomości podczas lekcji np. w formie przemówienia, prelekcji, referatu itp.

 

Zapoznanie uczniów z zasadami redagowania tekstów publicystycznych lub użytkowych, np. podczas zajęć z języka polskiego.

 

Zorganizowanie wycieczki np. do studia radiowego, telewizyjnego, redakcji gazety.

 

Stosowanie na zajęciach dydaktycznych formy pracy w grupie i zespole.

Nauczyciele przedmiotów.

 

 

 

Nauczyciele jęz. polskiego.

 

 

 

Nauczyciele, wychowawcy.

 

 

Nauczyciele przedmiotów

 

 

Kryteria sukcesu

  1. Zorganizowanie wycieczek do studia radiowego, telewizyjnego, redakcji gazety.
  2. Zwiększenie ilości zajęć, na których uczniowie pracują w grupach.
  3. W czasie wolnym od zajęć uczniowie mają możliwość korzystania z Internetu, celem wymiany poglądów, doświadczeń z innymi uczniami.
  4. Utworzenie koła recytatorsko-teatralnego.
  5. Uczniowie znają zasady redagowania tekstów publicystycznych lub użytkowych.
  6. Uczniowie potrafią komunikować się, wykorzystując nowoczesne techniki komunikacji.

Obszar: opieka

Podobszar: wszechstronny rozwój, współpraca z rodzicami, bezpieczeństwo uczniów

Cel główny: Zapewnienie wszechstronnego i wielokierunkowego rozwoju w przyjaznym i   

                     bezpiecznym środowisku.

 

Cele szczegółowe

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa

Zainstalowanie monitoringu szkoły i alarmu w celu zabezpieczenia mienia szkoły.

Opracowanie  regulaminu dyżurów nauczycieli i ścisłe egzekwowanie przestrzegania harmonogramu dyżurów.

Zdobywanie przez nauczycieli  uprawnień kierownika wycieczki szkolnej.

Zapoznanie uczniów z odpowiednimi procedurami w przypadku zagrożenia np. pożarem.

Zapoznanie i przypominanie uczniom regulaminów BHP w poszczególnych pracowniach szkoły.

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

Zainteresowani nauczyciele.

 

 

 

Wychowawcy klas

 

 

 

Nauczyciele i opiekunowie pracowni.

Propagowanie zdrowego stylu życia i kultury fizycznej.

Zapewnienie uczniom możliwości rozwijania zainteresowań sportowych,

poprzez udział w kołach sportowych.

Organizowanie imprez sportowych i zawodów wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych oraz branie udziału w imprezach i zawodach organizowanych przez inne podmioty

Wprowadzenie do tradycji szkoły Dnia Sportu.

Organizowanie wycieczek rekreacyjnych i turystycznych.

Nauczyciele wychowania fizycznego.

 

 

 

Nauczyciele wychowania fizycznego.

 

 

 

 

 

Nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele-

kierownicy wycieczek, nauczyciele

 

 

Umożliwienie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów uczniów.

Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu rozwiązywania problemów indywidualnych uczniów.

 

Organizowanie warsztatów i spotkań z psychologiem.

 

Wychowawcy, nauczyciele

 

 

 

 

Z inicjatywy nauczycieli, uczniów, rodziców i przedstawicieli ww. instytucji.

 

 

Profilaktyka uzależnień i ich zwalczanie

Organizacja spotkań z przedstawicielami wybranych instytucji zajmujących się profilaktyką  uzależnień.

 

Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć poświęconych profilaktyce uzależnień poprzez szkolenia Rady Pedagogicznej i warsztaty.

Realizacja zagadnień programu profilaktyki podczas godziny z wychowawcą i innych zajęć w szkole.

Gromadzenie i upowszechnianie materiałów dotyczących uzależnień w różnych formach przekazu.

 

Z inicjatywy nauczycieli, uczniów, rodziców i przedstawicieli ww. instytucji.

 

 

Osoby prowadzące szkolenie

 

 

 

 

Wychowawcy klas, nauczyciele.

 

 

 

Przewodniczący zespołu do spraw  profilaktyki.


Kryteria sukcesu:

  1. Uczniowie (w swojej opinii) czują się bezpieczni terenie szkoły.
  2.  Sprawnie działający system zabezpieczeń mienia szkoły.
  3. Wszyscy nauczyciele przedstawiają regulamin dyżurów.
  4. Nauczyciele uzyskują uprawnienia do kierowania wycieczkami szkolnymi.
  5. Uczniowie znają i przestrzegają zasady bhp i p.poż.
  6. Sala gimnastyczna jest dobrze wyposażona w sprzęt sportowy.
  7. Szkoła organizuje zawody sportowe. Uczniowie uczestniczą w zawodach sportowych organizowanych przez inne podmioty.
  8. Dzień Sportu – stałym punktem w kalendarium wydarzeń szkoły.
  9. Uczniowie uczestniczą w wyjazdach na wycieczki, biwaki turystyczne i rekreacyjne.
  10. Szkoła na bieżąco współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
  11. Zorganizowanie raz w roku zajęć warsztatowych dla uczniów z osobami zawodowo zajmującymi się problemami młodzieży (psycholog, pedagog, profilaktyka uzależnień).

Obszar: opieka

Podobszar: wszechstronny rozwój, współpraca z rodzicami, bezpieczeństwo uczniów

Cel główny: Rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach działalności 

                        szkoły.

 

Cele szczegółowe

Formy realizacji

Osoby odpowiedzialne

Integrowanie procesu wychowawczego w relacjach szkoła-dom.

Informowanie rodziców podczas zebrań o zmianach w prawie oświatowym lub organizacji szkoły.

 

Wyróżnienie rodziców szczególnie zaangażowanych w życie szkoły 

Dyrektor, wychowawcy klas

 

 

 

Organ szkoły

Angażowanie rodziców do działania na rzecz szkoły

Zachęcenie rodziców do aktywnego uczestnictwa w pracach Rady Rodziców.

 

Współorganizowanie przez rodziców niektórych uroczystości szkolnych.

 

Systematyczne badanie opinii rodziców o działalności szkoły.

 

Zarząd Rady Rodziców

 

 

 

Rada rodziców

 

 

 

Zespół ds. mierzenia jakości pracy szkoły

 

 

Edukacja rodziców w związku z problemami współczesnej młodzieży

Organizowanie podczas zebrań pogawędek i szkoleń na aktualne tematy związane z problemami i zagrożeniami współczesnej młodzieży.

 

Promocja folderu informacyjnego szkoły wśród rodziców-przedstawienie atutów szkoły.

Wychowawcy klas

 

 

 

 

 

Dyrekcja wraz z nauczycielem informatyki

 

 

 

Kryteria sukcesu:

1.      Rodzice wyrażają opinię na temat funkcjonowania szkoły.

2.      Rodzice organizują współorganizują imprezy szkolne.

3.      Wychowawca systematycznie przeprowadzają edukację rodziców na tematy związane z wychowaniem.