5 – letni PROGRAM ROZWOJU Publicznej Szkoły Podstawowej
w OBRYTEM
1. Misja i wizja szkoły.
2. Model wychowanka szkoły podstawowej .
3. Mocne i słabe strony szkoły – analiza SWOT.
4. Diagnoza oczekiwań rodziców – zestawienie wyników ankiety.
5. Strategiczne warianty rozwoju ZPO w Obrytem.
6. Harmonogram działań programu rozwoju szkoły:
6.1. Obszar i podobszar funkcjonowania szkoły
6.2. Cele szczegółowe.
6.3. Formy realizacji celów szczegółowych.
1. MISJA placówki:
„Jesteśmy szkołą środowiskową, dbającą o dobry poziom nauczania, przyjazną dziecku, dającą poczucie bezpieczeństwa kultywującą tradycje, promującą pracowitość, kulturę osobistą oraz chrześcijański system wartości”.
WIZJA SZKOŁY:
I. Wspiera rozwój każdego ucznia:
· jest silnie związana ze środowiskiem lokalnym,
· respektuje standardy edukacyjne,
· stwarza warunki do samodzielności uczniów,
· daje szansę wykazania się młodzieży w różnorodnych konkursach.
II. Szkolny zestaw programów nauczania jest zatwierdzony na każdy rok szkolny decyzją rady pedagogicznej. Zestaw programów ulega ciągłej modyfikacji tak, by realizował podstawy programowe oraz dawał pedagogom pewien zakres swobody twórczej. Programy: dydaktyczne, wychowawcze, edukacyjne podlegają wewnętrznej kontroli.
III. Integracja międzyprzedmiotowa:
· ścieżki międzyprzedmiotowe realizuje się poprzez nauczanie interdyscyplinarne.
IV. Ocenianie:
· uczeń zna wymagania edukacyjne,
· ustalone są sposoby i kryteria oceniania,
· uczeń ma prawo do uzyskania uzasadnionej oceny.
Urzeczywistnieniu wizji służy planowanie wieloletnie. Wizję przekłada się na zadania, a te rozkłada się na osi czasu w planie wieloletnim.
2. Model wychowanka szkoły podstawowej.
Absolwent klasy VI, na miarę swojego wieku jest:
Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że zna swoje prawa w szkole i w domu i potrafi się upominać o ich przestrzeganie, rozumnie sens swoich szkolnych i domowych obowiązków i realizuje je, czuje się odpowiedzialny za postępowanie własne i efekty pracy swojej grupy, posiada swoje zdanie o różnych sprawach i jest gotów prezentować je innym, respektując ich prawo do odmienności w tym względzie, dba o własny wygląd i higienę osobistą, zna zasady zdrowego trybu życia i stara się ich przestrzegać, uczestniczy we wszystkich działaniach podejmowanych na terenie klasy i szkoły.
Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że: zna różne źródła zaspokajania swoich zainteresowań i korzysta z nich, ma własne pomysły na rozwiązywanie napotykanych problemów i wypróbuje je w swych działaniach, wykazuje znaczną konsekwencję realizacji swoich zamierzeń, umie racjonalnie bronić swojego zdania i nie ulega łatwo wpływom innych.
Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że stara się zasłużyć na zaufanie innych wybierając drogę zachowań szczerych, umie przyznać się do zachowania nieuczciwego i gotów jest ponieść jogo konsekwencje.
Kulturalny, taktowny, szanujący innych co oznacza, że: dobrze zna nawet złożone normy zachowania obowiązujące w jego środowisku szkolnym i domowym i stara się stosować do nich, nie eksponuje swej osoby i swojego zdania w sposób rażący innych, używa języka uprzejmego i dojącego uszanowanie dla innych, potrafi właściwie zachować się w różnych sytuacjach pozaszkolnych i pozadomowych.
Krytyczny wobec siebie i innych co oznacza, że: potrafi zachowanie własne i innych odnieść do wartości obowiązujących nie tylko w społeczności lokalnej, ale też w najmniejszym kręgu cywilizacyjnym i dostrzec ewentualne rozbieżności, z pewnym dystansem podchodzi do zalewu informacji płynących ze świata zewnętrznego, a zwłaszcza ze środków masowego przekazu i poddaje je krytycznej analizie, odróżnia funkcję od świata realnego w przekazach medialnych.
3. Mocne i słabe strony szkoły
MOCNE STRONY SZKOŁY |
SŁABE STRONY SZKOŁY |
|||
KADRA |
||||
- 80% nauczycieli posiada wykształcenie wyższe; z przygotowaniem pedagogicznym,- studia podyplomowe posiada 8 nauczycieli; , - studia podyplomowe rozpoczęły 2 nauczycielki, - wszyscy nauczyciele uczestniczą w dokształcaniu ustawicznym: kursy, warsztaty, konferencje, - nauczyciele są zaangażowani, sumiennie pracują z uczniami, - dobrze układa się współpraca z Radą Rodziców i Samorządem lokalnym. |
- ok. 40% nauczycieli mieszka poza miejscem zamieszkania |
|||
WARUNKI LOKALOWE I WYPOSAŻENIE SZKOŁY |
||||
- budynki murowane,- sale duże, widne, - bardzo dobre warunki pracy w przedszkolu i filii Sadykierz - pomieszczenie kuchenne z zapleczem do przygotowania posiłków dla uczniów i nauczycieli, - stołówka przy kuchni, w której uczniowie spożywają posiłki - Obryte - warunki sanitarno-higieniczne dobre (nowe sanitariaty, sprawne centralne ogrzewanie, woda bieżąca), - liczba pomieszczeń umożliwia pracę na jedną zmianę, - plac szkolny jest ogrodzony i bezpieczny, - biblioteka wydzielona dla uczniów, otwarta przez 20 godzin w tygodniu w Obrytem , w Sadykrzu – 2 godz. tygodniowo; - szkoła w Obrytem posiada salę komputerową z dostępem do internetu, wszystkie placówki posiadają telewizory, video, rzutniki, wieże stereofoniczne, - posiadamy kserokopiarkę, 2 zestawy nagłośnieniowe (jeden z kolumnami i wzmacniaczem, drugi – bezprzewodowy, - w 2003 roku wszystkie placówki doposażono w pomoce naukowe , - uczniowie w Obrytem korzystają ze sklepiku wyposażonego w artykuły szkolne i spożywcze.
|
- boiska są nierówne, - brak sali gimnastycznej w filii Sadykierz - pływalnia w DPS jest od 4 lat zamknięta ze względu na brak pieniędzy, - mała ilość sprzętu sportowego, - zbyt mała ilość funduszy na wzbogacenie księgozbioru, - brak środków na dokupienie nowoczesnych pomocy dydaktycznych, - brak szatni w szkole w Obrytem. - brak sali komputerowej w Sadykrzu - brak placów zabaw dla dzieci przedszkolnych - konieczność remontu kapitalnego szkoły w Obrytem - wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w szkole filialnej w Sadykrzu
|
|||
DYDAKTYKA - OPIEKA - WYCHOWANIE |
||||
- stosowanie różnorodnych, aktywnych metod pracy z uczniami,- indywidualizacja procesu dydaktycznego, - realizowanie programów promujących zdrowie i profilaktycznych, - organizowanie lekcji terenowych w formie wycieczek, - stała współpraca z pielęgniarką szkolną i Ośrodkiem Zdrowia w Obrytem, - opieka nad uczniami w czasie przerw lekcyjnych, na imprezach szkolnych, wycieczkach, - opracowany program działań przeciwstawiający się złu, zagrożeniu i patologii, - wspieranie finansowe rodzin uboższych (współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, - dobra znajomość środowiska rodzinnego, |
- wzrost patologii w rodzinach,- niechęć do współpracy ze szkołą, - uboga biblioteczka domowa uczniów (tylko 30% uczniów posiada w domu własny komputer), - brak środków na realizację „Programu profilaktyki szkolnej”, - zbyt długie oczekiwanie uczniów na odwóz do domu, spowodowane za małą ilością autobusów szkolnych . |
|||
ORGANIZACJA |
||||
- szkoła ma system komunikacji między swoimi organami statutowymi,- szkoła utrzymuje kontakty ze szkołami wyższego stopnia - gimnazjami, zapewniając łagodne przejście ucznia do szkoły programowo wyższej, - szkoła systematycznie pozyskuje informacje od rodziców, dotyczące ich oczekiwań i poglądów na edukację, - szkoła informuje rodziców o postępach ich dzieci poprzez zebrania klasowe, rozmowy indywidualne, korespondencję, - szkoła posiada własny system oceniania i program wychowawczy. |
- brak zastępstw za nieobecnych nauczycieli, ze względu na oszczędności w oświacie,- realne trudności w przydziale zastępstw: 1 przyrodnik, 1 nauczyciel języka rosyjskiego, 1 nauczyciel języka angielskiego, 1 nauczyciel wych. fizycznego, brak wykwalifikowanego nauczyciela historii, sztuki, techniki |
|||
OFERTA PROGRAMOWA |
||||
- zajęcia dodatkowe: język obcy - rosyjski. |
- brak zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,- brak zajęć pozalekcyjnych. |
|||
KLIMAT |
||||
- dobra atmosfera pracy,- życzliwość, - zrozumienie, - prawidłowe relacje międzyludzkie. |
- coraz więcej wulgarnej, zbuntowanej młodzieży bez motywacji do nauki. |
|||
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
|||
- wdrażanie programów autorskich,- pozyskiwanie sprzętu sportowego od Urzędu Kultury Fizycznej, - pozyskiwanie funduszy unijnych na poprawę stanu boisk szkolnych. |
- wzrost agresji i uzależnień wśród młodzieży,- postępujący niż demograficzny (mniej oddziałów – mniej etatów w szkole), - ubożenie środowiska lokalnego, - wzrost cen podręczników i pomocy szkolnych, - zmniejszenie liczby godzin przedmiotu sprawdzianu na rzecz czwartej godziny wychowania fizycznego, - zmniejszenie subwencji oświatowej. |
|||
4. Diagnoza oczekiwań rodziców
Bardzo ważne są oczekiwania rodziców wobec szkoły. W celu zdobycia informacji posłużono się ankietą. Wypełniło ją 78 rodziców uczniów klas IV-VI i 10 rodziców uczniów klasy I w Obrytem, przybyłych na wywiadówkę w dniu 26 października 2004 roku. Ankieta trafiła do rąk wszystkich rodziców, którzy tego dnia uczestniczyli w zebraniu ogólnym i spotkaniach klasowych. Wyniki zilustrowano wykresami i zamieszczono je w załączniku nr 1.
Z analizy wynika, że należy podejmować następujące zadania w celu rozwoju szkoły:
1. angażowanie rodziców w życie szkoły – aktywny udział
2. zachęcanie i wyjaśnianie rodzicom znaczenia i potrzeby współtworzenia dokumentacji szkolnej ( program profilaktyki szkolnej, program wychowawczy, program rozwoju szkoły)
3. zachęcanie do spotkań indywidualnych rodziców z nauczycielami organizując dni otwarte
4.uświadomienie potrzeby i znaczenia spotkań ogólnych rodziców z dyrekcją szkoły
5. zachęcanie rodziców do spotka z pokazem osiągnięć uczniów
5. Strategiczne warianty rozwoju Zespołu Placówek Oświatowych w Obrytem
· Stosowanie komputera jako narzędzia pracy.
Dzięki działającej w szkole sieci komputerowej uczniowie i przedszkolaki będą mogły korzystać z programów multimedialnych na lekcjach oraz w pracy pozalekcyjnej. Dostęp do Internetu pozwoli gromadzić informacje na wskazany temat, otworzy nowe możliwości poznawcze i pozwoli nawiązać medialne znajomości.
· Kolejnym naszym wariantem jest szkoła nastawiona na kształcenie języków obcych.
Uczniowie nasi będą zdobywali podstawy języka rosyjskiego i angielskiego. Polska jest pomostem pomiędzy kulturą wschodu i zachodu. Język angielski to język międzynarodowy – język komputera, zaś język rosyjski to język naszych najbliższych sąsiadów. Poprzez kształcenie języków obcych będziemy rozwijać u uczniów zainteresowania kulturą innych narodów oraz uczyć z korzystania z ich osiągnięć.
· Zdrowe społeczeństwo to warunek dobrego rozwoju kraju. Dlatego też jako trzeci wariant strategiczny wskazujemy edukację prozdrowotną, tj. wyrabianie nawyków zdrowego stylu życia poprzez racjonalne odżywianie, uprawianie sportu, organizację imprez profilaktycznych.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ PROGRAMU ROZWOJU SZKOŁY
W harmonogramie działań rozwojowych na podstawie wybranych obszarów i podobszarów funkcjonowania szkoły i sformułowanych dla nich celów szczegółowych określono konkretne działania i osoby odpowiedzialne za ich realizację.
Zaprojektowano także kryteria sukcesu, czyli przyjęty stopień wypełnienia standardu i celu, określony umownie dla danego obszaru, standardu.
Harmonogram złożony jest z następujących punktów:
1. Obszar i podobszar funkcjonowania szkoły,
2. Cele szczegółowe,
3. Formy realizacji celów szczegółowych.
1. OBSZARY I PODOBSZARY PRACY SZKOŁY
I. OBSZAR: kształcenie;
PODOBSZAR: metody nauczania, doskonalenie nauczycieli, baza dydaktyczna.
II. OBSZAR: wychowanie;
PODOBSZAR: relacje międzyludzkie, zajęcia pozalekcyjne, budowanie systemu wartości.
III. OBSZAR: opieka;
PODOBSZAR: wszechstronny rozwój, współpraca z rodzicami, bezpieczeństwo uczniów.
2. CELE SZCZEGÓŁOWE
KSZTAŁCENIE:
1. Podniesienie standardu nauczania i uczenia się.
2. Rozwijanie umiejętności językowych uczniów.
3. Rozwijanie technologii informatycznej.
4. Praktyczne wykorzystanie zdobywanych umiejętności.
WYCHOWANIE:
1. Kreowanie nowoczesnego obywatela Europy przy poszanowaniu dziedzictwa kulturowego kraju.
2. Budowanie pozytywnego klimatu w szkole.
3. Rozwijanie postawy szacunku dla dobra, prawdy, piękna w świecie i człowieku.
4. Rozwijanie umiejętności komunikowania się i współpracy.
OPIEKA:
1. Zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju w przyjaznym i bezpiecznym środowisku.
2. Rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach działalności szkoły.
3. FORMY REALIZACJI CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH
Obszar: kształcenie
Podobszar: metody nauczania, doskonalenie nauczycieli, baza dydaktyczna
Cel główny: podniesienie standardów uczenia się i nauczania
CELE SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Propagowanie i wykorzystywanie aktywizujących metod nauczania. |
Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych.
Podejmowanie projektów dydaktycznych sprzyjających kształtowaniu i utrwalaniu umiejętności uczniów. |
Nauczyciele
Z inicjatywy nauczycieli |
Indywidualizowanie procesu nauczania.
Praca z uczniem słabym oraz uzdolnionym. |
Analizowanie osiągnięć poszczególnych uczniów pod kątem rozpoznania potrzeb edukacyjnych.
Opracowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego pozwalających ocenić skuteczność procesów dydaktycznych i osiągnięć uczniów.
Przeprowadzanie zróżnicowanych i wielopłaszczyznowych badań wyników nauczania
Stworzenie dla uczniów ze zdiagnozowanymi i opisanymi dysfunkcjami możliwości wyrównywania różnic wynikających ze specyficznych trudności w uczeniu się.
Organizowanie w miarę możliwości szkoły pomocy merytorycznej dla uczniów: zajęć wyrównawczych, pomocy koleżeńskiej.
Wspieranie uczniów zdolnych w rozwijaniu zainteresowań i zdolności. |
Nauczyciele przedmiotów
Nauczyciele przedmiotów - blok humanistyczny, - blok matematyczno- przyrodniczy.
Kierownictwo szkoły, nauczyciele
Nauczyciele
Nauczyciele, Samorząd Uczniowski
Nauczyciele |
Szkolenie nauczycieli w zakresie stosowania aktywnych metod pracy z uczniem.
|
Gromadzenie i udostępnianie materiałów szkoleniowych i dydaktycznych w zakresie nowoczesnych metod pracy z uczniem.
|
Biblioteka szkolna
|
|
|
Organizowanie szkoleń w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli w zakresie wdrażania nowoczesnych metod dydaktycznych.
Dokumentowanie, gromadzenie i udostępnianie spostrzeżeń oraz wymiana doświadczeń w związku z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy z uczniem (konspekty, scenariusze lekcji, wnioski, analizy i opinie nauczycieli, itp.) |
Z inicjatywy Dyrekcji i zainteresowanych nauczycieli
Nauczyciele |
Uzyskiwanie wyższych stopni awansu zawodowego nauczycieli. |
Zapoznawanie nauczycieli z procedurami i wymaganiami związanymi z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego, wymiana doświadczeń, spostrzeżeń wniosków.
Motywowanie nauczycieli do działań sprzyjających spełnieniu wymagań na określony stopień awansu zawodowego.
Realizacja działań dodatkowych wspierających nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego. |
Dyrektor, nauczyciele
Opiekun stażu |
Współpraca z ośrodkami doskonalenia nauczycieli. |
Gromadzenie, udostępnianie danych na temat prowadzonych form kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
Uwzględnianie w szkolnym planie doskonalenia dostępnych form proponowanych przez ośrodki doskonalenia nauczycieli.
Uczestnictwo w formach kwalifikacyjnych i doskonalących proponowanych przez poszczególne ośrodki. |
Dyrektor
Rada Pedagogiczna
Nauczyciele |
Działania podejmowane w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. |
Sporządzanie planu WDN
Udział w radach szkoleniowych na temat wybranych obszarów pracy szkoły.
Organizowanie warsztatów szkoleniowych o zróżnicowanej tematyce dla zainteresowanych nauczycieli. |
Rada Pedagogiczna
Nauczyciele
Z inicjatywy zainteresowanych nauczycieli |
Wdrażanie doświadczeń i umiejętności nabytych w trakcie szkoleń. |
Gromadzenie i udostępnianie materiałów szkoleniowych ze szkoleń zewnętrznych.
Wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami – uczestnikami szkoleń, a zainteresowanymi. |
Osoby uczestniczące w szkoleniach
Z inicjatywy zainteresowanych nauczycieli |
Wzbogacenie bazy dydaktycznej szkoły. |
Podejmowanie starań zmierzających do zakupu pomocy dydaktycznych wskazanych przez nauczycieli.
Modernizacja i konserwacja sprzętu i pomocy dydaktycznych w pracowniach. |
Nauczyciele, dyrektor (w miarę posiadanych)
Nauczyciele |
KRYTERIA SUKCESU
Obszar: Kształcenie
Podobszar: metody nauczania, doskonalenie nauczycieli, baza dydaktyczna
Cel główny: Rozwijanie umiejętności językowych uczniów
CELE SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Stwarzanie możliwości doskonalenia umiejętności językowych uczniów. |
Wykorzystywanie na lekcjach języków obcych aktywizujących metod nauczania.
Organizowanie wycieczek edukacyjnych.
Nawiązywanie korespondencji tradycyjnej lub za pomocą Internetu z zagraniczną młodzieżą |
Nauczyciele języków obcych
Nauczyciele języków obcych
Nauczyciele języków obcych, opiekun pracowni informatycznej |
Doposażenie pracowni językowych. |
Gromadzenie i udostępnienie materiałów do nauki języków obcych w formie zestawów ćwiczeń.
Wzbogacenie biblioteki szkolnej w lektury niezbędne w kształceniu językowym uczniów ( np. uproszczone lektury w języku angielskim).
Zaprenumerowanie na potrzeby uczniów i nauczycieli języków obcych czasopism obcojęzycznych.
Gromadzenie materiałów do nauki języków obcych w formie programów multimedialnych. |
Nauczyciele języków obcych
Dyrekcja na wniosek zainteresowanych nauczycieli
Dyrekcja na wniosek zainteresowanych nauczycieli
Dyrekcja na wniosek zainteresowanych nauczycieli |
Obszar: kształcenie
Podobszar: metody nauczania, doskonalenie nauczycieli, baza dydaktyczna.
Cel główny: Rozwijanie technologii informacyjnej.
CELE SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Promocja szkoły przez stronę www |
Stworzenie witryny www szkoły.
Aktualizacja szkolnej witryny www.
Prowadzenie szkoleń i pokazowych zajęć z informatyki.
Przygotowanie oferty różnorodnych kursów komputerowych. |
Nauczyciel informatyki
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela informatyki
Nauczyciel informatyki
Nauczyciel informatyki, Dyrektor |
Komputeryzacja szkoły. |
Modernizacja i konserwacja sprzętu komputerowego w szkole.
Wyposażenie pokojów nauczycielskich w sprzęt komputerowy i odpowiednie oprogramowanie. |
Osoby odpowiedzialne za powierzony sprzęt komputerowy Dyrektor, |
Stworzenie warunków umożliwiających uczniom i nauczycielom stały dostęp do Internetu |
Podpisanie umowy z firmą telekomunikacyjną na SDI.
Skonfigurowanie wewnętrznej sieci komputerowej do korzystania z Internetu
Wykorzystanie przez nauczycieli dostępu do Internetu w pracy dydaktycznej oraz jako elementu swojego warsztatu pracy.
Prowadzenie kół informatycznych |
Dyrektor, Rada Rodziców
Osoba odpowiedzialna za powierzony sprzęt komputerowy
Nauczyciele
Nauczyciele |
Podnoszenie przez nauczycieli kwalifikacji umożliwiających stosowanie technologii komputerowych w nauczaniu różnych przedmiotów. |
Przeprowadzenie wewnątrzszkolnych kursów komputerowych dla nauczycieli.
Udział nauczycieli w szkoleniach i kursach komputerowych organizowanych przez Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli.
Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji na studiach podyplomowych w zakresie informatyki. |
Nauczyciel informatyki
Zainteresowani nauczyciele
Zainteresowani nauczyciele |
Wykorzystanie technik multimedialnych w procesie dydaktycznym |
Prowadzenie zajęć w pracowni informatycznej przez nauczycieli innych przedmiotów.
Wykonywanie pomocy dydaktycznych za pomocą odpowiednich programów komputerowych na użytek szkoły.
Uczestniczenie uczniów w szkolnych i międzyszkolnych konkursach, w których komputer i Internet jest elementem zadań konkursowych.
Komputerowe opracowanie sprawdzianów, analiz wyników nauczania przez nauczycieli, itd.
Wykorzystanie przez uczniów komputera do opracowania wyników pomiarowych, kreślenia charakterystyk i wykonywania obliczeń, itp. |
Nauczyciele
Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli przedmiotów
Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli przedmiotów
Nauczyciele
Uczniowie |
KRYTERIA SUKCESU:
Obszar: wychowanie
Podobszar: relacje międzyludzkie, zajęcia pozalekcyjne, budowanie systemu
Cel główny: kreowanie nowoczesnego obywatela Europy
CELE SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Ukazywanie związków kultury polskiej z europejską |
Przedstawianie na zajęciach w formie wystaw, audycji, pogadanek lub spotkań, informacji i ciekawostek na temat różnych kultur europejskich. |
Nauczyciele języka polskiego, języków obcych, historii, przyrody, kształcenia zintegrowanego |
Kształtowanie postawy szacunku dla tradycji i polskości |
Opracowanie kalendarza uroczystości szkolnych i lokalnych. Uczestniczenie w uroczystościach poświęconych rocznicom ważnych świąt narodowych.
Przygotowanie wystaw, montaży poetycko- muzycznych w związku z istotnymi wydarzeniami kulturalnymi lub historycznymi
Propagowanie postawy szacunku dla dorobku kulturowego Polaków poprzez organizowanie wycieczek edukacyjnych do muzeów, teatrów. |
Opiekun SU
W/ g kalendarza imprez
Osoby wskazane w harmonogramie imprez
Nauczyciele |
Poszerzanie wiedzy na temat Unii Europejskiej |
Organizowanie różnorodnych konkursów na temat Unii Europejskiej.
Przybliżenie wiadomości na temat struktur oraz działalności Unii Europejskiej w formie wystaw i pogadanek na lekcjach.
Gromadzenie materiałów poświęconych Unii Europejskiej i udostępnienie ich zainteresowanym uczniom i nauczycielom. |
Nauczyciele historii i wychowawcy
Nauczyciele realizujący odpowiednią ścieżkę edukacyjną i wychowawcy
Nauczyciel historii |
Umożliwienie kontaktów z młodzieżą innych krajów Europy. |
Nawiązanie korespondencji z młodzieżą innych krajów Europy.
Nawiązanie kontaktów z przedstawicielstwami zagranicznymi, np. ambasadami. |
Uczniowie przy pomocy nauczycieli języków obcych.
Zainteresowani nauczyciele |
Obszar: wychowanie.
Podobszar: relacje międzyludzkie, zajęcia pozalekcyjne, budowanie systemu wartości.
Cel główny: budowanie pozytywnego klimatu w szkole.
Cele szczegółówe |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Budowanie prawidłowych relacji pomiędzy uczniami i nauczycielami. |
Dbałość o przestrzeganie ustaleń Statutu szkoły i regulaminu WSO.
Wpajanie uczniom zasad dobrego wychowania i kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych. |
Nauczyciele i uczniowie.
Nauczyciele. |
Integrowanie środowiska uczniów i nauczycieli. |
Integrowanie grona pedagogicznego poprzez podejmowanie wspólnych projektów i inicjatyw.
Integrowanie nauczycieli poprzez działalność w zespołach przedmiotowych.
Integrowanie wychowawców i wychowanków poprzez organizowanie wspólnych wycieczek rekreacyjnych.
Organizowanie spotkań , dyskotek integracyjnych dla klas pierwszych ze szkoły w Obrytem i filii Sadykierz.
Angażowanie uczniów do przygotowywania uroczystości szkolnych i lokalnych.
Stworzenie możliwości organizowania czasu po lekcjach- różnorodne koła zainteresowań dla chętnych uczniów. |
Z inicjatywy nauczycieli.
Dyrektor
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas
Nauczyciele.
Dyrekcja, nauczyciel – opiekun.
|
Uatrakcyjnienie przerw śródlekcyjnych. |
Przygotowywanie w gablotach na korytarzu ekspozycji prezentujących osiągnięcia i dokonania uczniów oraz wydarzenia z życia szkoły. |
Dyrektor, Samorząd uczniowski, nauczyciele, uczniowie. |
Kreowanie pozytywnego obrazu szkoły w środowisku lokalnym. |
Udział szkoły w życiu społeczności lokalnej poprzez uczestnictwo w uroczystościach lokalnych i regionalnych.
Zapraszanie przedstawicieli środowisk lokalnych do udziału w przedsięwzięciach, imprezach, inicjatywach organizowanych przez szkołę. Promowanie szkoły w środowisku lokalnym – Dni otwarte szkoły.
Uczestnictwo uczniów w przedmiotowych konkursach lokalnych i regionalnych, olimpiadach, zawodach itp.
Gromadzenie i udostępnianie materiałów dotyczących realiów naszego regionu.
|
Społeczność szkolna.
Społeczność szkolna.
Nauczyciele, uczniowie.
Nauczyciele, uczniowie.
Nauczyciele sztuki.
|
Tworzenie miłej i przyjaznej atmosfery w szkole poprzez urozmaicenie aranżacji wnętrz oraz terenów przyszkolnych. |
Zwiększenie ilości zieleni w szkole.
Przygotowanie wystawek tematycznych w pracowniach.
Rozwijanie akcji Sprzątania świata oraz uczestniczenie w innych akcjach o charakterze ekologicznym na terenie gminy.
Utrzymywanie porządku na przydzielonych terenach zielonych.
Wzbogacenie terenów przyszkolnych o rabaty kwiatowe i ogródki skalne.
Utrzymanie porządku na terenach wokół szkoły. |
Społeczność szkolna.
Opiekunowie pracowni
Nauczyciele, uczniowie.
Nauczyciele, uczniowie.
Nauczyciele, uczniowie, rodzice, obsługa szkoły.
Nauczyciele, uczniowie, obsługa szkoły.
|
Kryteria sukcesu:
1. Postrzeganie szkoły jako przyjaznej uczniowi.
2. Zwiększenie oferty kół zainteresowań dla uczniów.
3. W ciągu roku szkolnego każdy wychowawca z uczniami zrealizuje wybrane punkty z harmonogramu działań.
4. Usystematyzowanie działalności redakcji gazety szkolnej.
5. Uczestnictwo w programach ekologicznych na terenie regionu.
6. Funkcjonalnie zagospodarowana szkoła.
Obszar: wychowanie.
Podobszar: relacje międzyludzkie, zajęcia pozalekcyjne, budowanie systemu wartości.
Cel główny: rozwijanie postawy szacunku dla dobra, prawdy i piękna w świecie i
człowieku.
Cele szczegółowe |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Kształtowanie odpowiednich postaw etycznych. |
Nauczyciele konsekwentnie tworzą wartościowe środowisko wychowawcze.
Wykorzystywanie podczas lekcji wartościowych filmów video w celu poszerzenia horyzontów myślowych uczniów i zachęcenia do dyskusji.
Rozwiązywanie przez wychowawców problemów wynikających ze specyficznych potrzeb zespołu klasowego.
Propagowanie właściwego stosunku do odmiennych kultur, wyznań, narodowości.
Współdziałanie z instytucjami i organizacjami propagującymi działalność społeczną i charytatywną.
Wspieranie inicjatyw w zakresie pomocy koleżeńskiej lub działalności społecznej. |
Wszyscy nauczyciele.
Nauczyciele humaniści i wychowawcy.
Wychowawcy klas
Społeczność szkolna
Nauczyciele wychowawcy. |
Stworzenie różnych możliwości uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu. |
Organizowanie wycieczek do kin, teatrów, muzeów, galerii, itp.
Organizowanie i współorganizowanie uroczystości lokalnych lub uczestniczenie w nich.
Redagowanie gazetki szkolnej z uwzględnieniem problemów lokalnych. |
Kierownicy wycieczek
Nauczyciele i uczniowie.
Opiekun redakcji, uczniowie. |
Kryteria sukcesu:
1. organizowanie i uczestniczenie w akcjach o charakterze charytatywnym.
2. realizowanie pomocy koleżeńskiej w szkole.
3. zorganizowanie co najmniej 2 wycieczek rocznie o charakterze kulturalnym.
4. zmniejsza się liczba negatywnych zachowań uczniów z perspektywy oczekiwań szkoły.
Obszar: wychowanie.
Podobszar: relacje międzyludzkie, zajęcia pozalekcyjne, budowanie systemu wartości.
Cel główny: rozwijanie umiejętności komunikowania się i współpracy
Cele szczegółowe |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Kształtowanie umiejętności komunikowania się(uczeń jako nadawca i odbiorca komunikatu), ranga kontaktów międzyludzkich. |
Umożliwianie komunikowania się za pomocą nowoczesnych technik.
Wymiana doświadczeń kadry pedagogicznej z innymi szkołami i placówkami za pomocą Internetu.
Umożliwienie wymiany poglądów lub zawierania przyjaźni między uczniami naszej szkoły, a uczniami innych szkół i placówek za pośrednictwem Internetu.
Umożliwienie uczniom naszej szkoły publikacji swoich osiągnięć w Internecie.
|
Nauczyciele informatyki.
Kierownictwo szkoły , nauczyciele, administrator pracowni internetowej.
Dyrektor, nauczyciele
Dyrektor, administrator pracowni internetowej.
|
Wzbogacanie etyki i kultury języka. |
Stworzenie uczniom możliwości zaprezentowania wiadomości podczas lekcji np. w formie przemówienia, prelekcji, referatu itp.
Zapoznanie uczniów z zasadami redagowania tekstów publicystycznych lub użytkowych, np. podczas zajęć z języka polskiego.
Zorganizowanie wycieczki np. do studia radiowego, telewizyjnego, redakcji gazety.
Stosowanie na zajęciach dydaktycznych formy pracy w grupie i zespole. |
Nauczyciele przedmiotów.
Nauczyciele jęz. polskiego.
Nauczyciele, wychowawcy.
Nauczyciele przedmiotów
|
Cel główny: Zapewnienie wszechstronnego i wielokierunkowego rozwoju w przyjaznym i
bezpiecznym środowisku.
Cele szczegółowe |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa |
Zainstalowanie monitoringu szkoły i alarmu w celu zabezpieczenia mienia szkoły. Opracowanie regulaminu dyżurów nauczycieli i ścisłe egzekwowanie przestrzegania harmonogramu dyżurów. Zdobywanie przez nauczycieli uprawnień kierownika wycieczki szkolnej. Zapoznanie uczniów z odpowiednimi procedurami w przypadku zagrożenia np. pożarem. Zapoznanie i przypominanie uczniom regulaminów BHP w poszczególnych pracowniach szkoły. |
Dyrektor
Zainteresowani nauczyciele.
Wychowawcy klas
Nauczyciele i opiekunowie pracowni. |
Propagowanie zdrowego stylu życia i kultury fizycznej. |
Zapewnienie uczniom możliwości rozwijania zainteresowań sportowych, poprzez udział w kołach sportowych. Organizowanie imprez sportowych i zawodów wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych oraz branie udziału w imprezach i zawodach organizowanych przez inne podmioty Wprowadzenie do tradycji szkoły Dnia Sportu. Organizowanie wycieczek rekreacyjnych i turystycznych. |
Nauczyciele wychowania fizycznego.
Nauczyciele wychowania fizycznego.
Nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele- kierownicy wycieczek, nauczyciele
|
Umożliwienie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów uczniów. |
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu rozwiązywania problemów indywidualnych uczniów.
Organizowanie warsztatów i spotkań z psychologiem.
|
Wychowawcy, nauczyciele
Z inicjatywy nauczycieli, uczniów, rodziców i przedstawicieli ww. instytucji.
|
Profilaktyka uzależnień i ich zwalczanie |
Organizacja spotkań z przedstawicielami wybranych instytucji zajmujących się profilaktyką uzależnień.
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć poświęconych profilaktyce uzależnień poprzez szkolenia Rady Pedagogicznej i warsztaty. Realizacja zagadnień programu profilaktyki podczas godziny z wychowawcą i innych zajęć w szkole. Gromadzenie i upowszechnianie materiałów dotyczących uzależnień w różnych formach przekazu.
|
Z inicjatywy nauczycieli, uczniów, rodziców i przedstawicieli ww. instytucji.
Osoby prowadzące szkolenie
Wychowawcy klas, nauczyciele.
Przewodniczący zespołu do spraw profilaktyki. |
Kryteria sukcesu:
Cel główny: Rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach działalności
szkoły.
Cele szczegółowe |
Formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Integrowanie procesu wychowawczego w relacjach szkoła-dom. |
Informowanie rodziców podczas zebrań o zmianach w prawie oświatowym lub organizacji szkoły.
Wyróżnienie rodziców szczególnie zaangażowanych w życie szkoły |
Dyrektor, wychowawcy klas
Organ szkoły |
Angażowanie rodziców do działania na rzecz szkoły |
Zachęcenie rodziców do aktywnego uczestnictwa w pracach Rady Rodziców.
Współorganizowanie przez rodziców niektórych uroczystości szkolnych.
Systematyczne badanie opinii rodziców o działalności szkoły.
|
Zarząd Rady Rodziców
Rada rodziców
Zespół ds. mierzenia jakości pracy szkoły
|
Edukacja rodziców w związku z problemami współczesnej młodzieży |
Organizowanie podczas zebrań pogawędek i szkoleń na aktualne tematy związane z problemami i zagrożeniami współczesnej młodzieży.
Promocja folderu informacyjnego szkoły wśród rodziców-przedstawienie atutów szkoły. |
Wychowawcy klas
Dyrekcja wraz z nauczycielem informatyki |
Kryteria sukcesu:
1. Rodzice wyrażają opinię na temat funkcjonowania szkoły.
2. Rodzice organizują współorganizują imprezy szkolne.
3. Wychowawca systematycznie przeprowadzają edukację rodziców na tematy związane z wychowaniem.