I. Wstęp
Profilaktyka to działalność i sposoby zapobiegania oraz likwidacja przyczyn powstawania niekorzystnych zjawisk.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów ( Dz U Nr. 61 poz. 625) określa wyraźnie, iż obok zadań wychowawczych nauczyciele powinni wykonywać również działania opiekuńcze i profilaktyczne odpowiednio do istniejących potrzeb.
Cech młodego człowieka przede wszystkim kształtuje dom, rodzina, a dopiero potem szkoła, która jest bardzo ważnym miejscem w jego życiu. W szkole dziecko poznaje zasady funkcjonowania w grupie, w środowisku i w kraju; kształci umiejętność komunikowania się z drugim człowiekiem, zgodnego współistnienia z innymi; uczy się tolerancji, odpowiedzialności i wrażliwości.
Nauczyciele jako wychowawcy powinni pomagać młodym ludziom w odkrywaniu w sobie tego wszystkiego, co pozwoli im żyć wśród innych i być w pełni sobą.
Na podstawie przeprowadzonych ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli, wychodząc naprzeciw życzeniom i potrzebom ankietowanych, opracowano program profilaktyki szkolnej, którego głównym celem jest likwidowanie istniejących problemów i zapobieganie możliwych do zaistnienia na terenie szkoły w przyszłości.
W rozwiązywaniu postawionych zadań, aż do osiągnięcia zamierzonych efektów, czynny udział powinni brać :
1. Szkoła – jako pole swobodnego działania i miejsce zorganizowania pracy
2. Rodzina – jako:
2.1 komunikacja dom- szkoła – dom
2.2 wolontariat - pozyskiwanie pomocy wsparcia rodziców
w organizowaniu życia szkoły
2.3 współdecydowanie rodziców w sprawach związanych z życiem szkoły
2.4 społeczność szkolna
Program profilaktyki szkolnej jest zgodny z misją i wizją szkoły, dbającej o wszechstronny rozwój ucznia. Misja szkoły brzmi: ,, Jesteśmy szkołą środowiskową : dbającą o dobry poziom nauczania, przyjazną dziecku, dającą poczucie bezpieczeństwa, promującą pracowitość oraz chrześcijański system wartości, kultywującą tradycje”.
Standardy programu profilaktyki szkolnej:
1. uczeń jest przystosowany do życia społecznego
2. uczeń jest wolny od nałogów oraz zna skutki nałogów
3. uczeń nie stosuje agresji i przemocy wobec siebie i innych
4. uczeń umie segregować obiór informacji medialnych oraz wytworów kultury masowej
5. uczeń dba o zdrowie psychiczne, fizyczne i społeczne
Postawa prawna:
1. Ustawa o systemie oświaty z 07.09.91r. z późn. zm.
2. Rozporządzenie MENiS z 31.01.2002r. w sprawie ramowego statutu publicznych przedszkoli i szkół publicznych.
3. Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002r. dotyczące podstawy programowej i Rozporządzenie MENiS z dnia 18.02.2003. dot. planów nauczania.
4. Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002r. w sprawie sposobu nauczania oraz zakresu treści dot. wiedzy o życiu seksualnym człowieka...
5. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
Dokumenty wewnętrzne :
1. Statut szkoły
2. Plan rozwoju szkoły
3. Program wychowawczy
4. WSO
Przepisy pozaoświatowe:
1. Konstytucja RP
2. Konwencja o Prawach Dziecka
3. Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym
4. Narodowy Program Zdrowia
5. Ustawa z dn. 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi
6. Ustawa z dn. 19.08.1994r. o ochronie zdrowia psychicznego
7. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dn. 24.04.1997r.
8. Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
II. DZIAŁANIA ADRESOWANE DO CAŁEJ POPULACJI SZKOLNEJ W RAMACH PROFILAKTYKI
Profilaktyka I stopnia jest skierowana do grup podwyższonego ryzyka. Polega na promowaniu zdrowego stylu życia. Jej celem jest opóźnienie inicjacji zachowań agresywnych, inicjacji nikotynowej i alkoholowej.
Profilaktyka II stopnia skierowana jest do grup podwyższonego ryzyka. Polega na zachęcaniu uczniów do wycofywania się z zachowań ryzykownych.
Realizatorami działań profilaktycznych są : dyrektor, nauczyciele pracownicy obsługi szkolnej, księża, sąd, policja, sołtys, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna, ośrodek zdrowia, Centrum Pomocy Rodzinie, Placówki Opiekuńczo- Wychowawcze, Urząd Gminy w tym Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Działania profilaktyczne prowadzone będą różnymi formami i metodami, najbardziej docierającymi do uczniów.
III. ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY
W celu zdiagnozowania środowiska uczniów przeprowadzono badania wśród uczniów klas VI , ich rodziców a także nauczycieli Publicznej Szkoły Podstawowej w Obrytem. Respondenci wypełniali ankiety, przeznaczone dla poszczególnych grup ( zał. Nr. 1 ). Wyniki diagnozy stanowią załącznik Nr. 2.
Z przedstawionych wyników stwierdza się, że zarówno nauczyciele i rodzice rozmawiają z dziećmi na temat zagrożeń wynikających z piciem alkoholu, paleniem papierosów jak też zażywania narkotyków co potwierdzają uczniowie.
100% nauczycieli i ¾ badanych rodziców nie popiera spróbowania picia alkoholu i palenia papierosów przed ukończeniem 18 roku życia.
Z przedstawionych danych wynika, że wszyscy nauczyciele nie popierają picia alkoholu przez uczniów nawet sporadycznie. Większość rodziców ma takie samo zdanie. Jednak uczniowie – inaczej niż rodzice twierdzą, że podczas sylwestrowej nocy popierają picie alkoholu (73,8%), czyli w niektórych okolicznościach, sytuacjach , uczniowie spożywają alkohol.
Sporadycznie spożywanym alkoholem przez uczniów (zdaniem rodziców jak i uczniów) jest szampan. Nauczyciele, rodzice i uczniowie prawie jednogłośnie twierdzą, że palenie papierosów, picie alkoholu i zażywanie narkotyków prowadzi do uzależnień. Uczniów nie dotknął jeszcze problem palenia papierosów.
Zdecydowana większość nauczycieli twierdzi, że uczniowie nie mogą otrzymać propozycji picia alkoholu na terenie szkoły, większość rodziców (57,5%) twierdzi tak samo co uczniowie potwierdzają w 100%.
Zdaniem nauczycieli i rodziców uczniowie mogą otrzymać propozycję palenia papierosów – co zaprzeczają uczniowie ( aż 83,3%). Po analizie wypowiedzi rodziców, uczniów, jak i nauczycieli stwierdza się, że w większości uczeń nie może otrzymać propozycji zażywania narkotyków i innych używek. Jeżeli już taką propozycję otrzymuje, to otrzymuje ją od kolegi ze szkoły (sugerujemy, że od gimnazjalisty).
Wszyscy ankietowani wiedzą, że zażywanie narkotyków stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia.
Zdaniem rodziców i nauczycieli, aby zapobiegać w/w zagadnieniom konieczna jest współpraca rodziców ze szkołą. W chwili obecnej wg ankietowanych na terenie szkoły przewiduje się inne zagrożenia jak wyłudzanie pieniędzy.
W rodzinie spoczywa największy ciężar wychowania dzieci (młodzieży) w wieku szkolnym na:
a) obojgu rodzicach w równym stopniu, tak twierdzi 57,5% (23 osoby) badanych osób.
Poświęcaniu dziecku czasu i odrabianie lekcji z dzieckiem przedstawia się następująco :
37,5% (15 osób) twierdzi, że w zasadzie codziennie odrabia z dzieckiem lekcje i pomaga w nauce.
27,5% (11 osób) pomaga dziecku kilka razy w tygodniu
5% (2 osoby) pomagają swoim dzieciom w odrabianiu lekcji tylko w niedzielę lub w inne wolne dni.
5% (2 osoby) prawie wcale nie ma na to czasu.
Rodzice poświęcają czas na rozmowę z dzieckiem o jego sprawach, przeżyciach, kolegach:
60% (24 osoby) twierdzą, że w zasadzie codziennie rozmawiają z dzieckiem
o jego sprawach im kolegach.
2,5% ( 1 osoba) – trudno powiedzieć.
Odpowiedzi zostały potwierdzone prze uczniów. Uczniowie szkoły podstawowej są jeszcze młodymi ludźmi, na których duży wpływ mają jeszcze rodzice. Pozostają pod ich kontrolą i nadzorem.
Jeśli chodzi o stosowanie przemocy przez rodziców wobec dzieci, to większość rodziców nie bije swoich dzieci. Z danych wynika, że jeżeli już dzieci są bici, to w wieku przedszkolnym. Zdaniem rodziców, bardzo często: dużo czasu spędzają ze swoimi dziećmi.
Na pytanie:
Czy zawsze Pan(i) wie, gdzie i z kim przebywa(ją) Pana(i) dziecko (dzieci) ?
75,5% (29 osób) rodziców odpowiedziało, że zawsze wiedzą, gdzie i z kim przebywa(ją) dzieci w wieku 7 – 15 lat.
17,5% czasami nie wie
2,5% często nie wie
2,5% trudno powiedzieć
Zadowolenie z towarzystwa (koleżanek, kolegów) swojego (swoich) dziecka (dzieci) w wieku 7 – 15 lat.
62,5% (25 osób) zdecydowanie jest zadowolona
25% w zasadzie jest zadowolona
2,5% jest niezadowolona
Na 40 ankietowanych odpowiedzi udzieliło 19 osób, czyli 47,5%, a nie udzieliło 21% rodziców, co by znaczyło, że tym rodzicom dzieci nie opowiadają o swoich sprawach, że mają słaby kontakt ze sobą.
Spośród wymienionych 26 form (agresji) przemocy (m. in. po to, by rodzice dowiedzieli się o tych formach), wg rodziców poinformowanych przez ich dzieci, nie miało miejsca wyłudzanie pieniędzy, tak samą wg uczniów, a wg nauczycieli - 10% inne drobne akty przemocy stosowane są sporadycznie.
Najwięcej dzieci opowiada rodzicom o akcie przemocy, gdy są one ofiarami, a najmniej mówi o swoim sprawstwie. Powinien być większy przepływ informacji nauczyciel – rodzic.
Mając problemy ze swoim dzieckiem rodzic zwróciłby się do wychowawcy.
Odpowiedzi świadczą o dużym zaufaniu do wychowawcy (34 razy wymienione w sumie – 85%). Działania profilaktyczne należy w głównej mierze oprzeć na współpracy wychowawcy z rodzicami.
Rodzic ocenia swoje kontakty z wychowawcą dziecka jako:
95% rodziców ma kontakt z wychowawcą i ma do niego zaufanie.
Zdaniem zdecydowanej większości nauczycieli i uczniów niesłuszne jest stosowanie przemocy .
Zdaniem nauczycieli jak i uczniów przemoc jest najczęściej stosowana, wobec słabszych, osób starszych niepełnosprawnych, rodziców lub dzieci w rodzinie.
Respondenci uważają akty przemocy za niesłuszne. 24% uczniów uważa, że rodzice stosują w słusznej sprawie. Nauczyciele w małym procencie (16%) wypowiadają się o słuszności stosowania przemocy. Należy zorganizować spotkanie z policjantem zajmującym się sprawami rodzinnymi i sprawami nieletnich, aby uświadomić n – li o konsekwencjach prawnych podejmowanych działań.
Z uzyskanych danych wynika, że nauczyciel umie dostrzec zachowania agresywne w stosunku do dzieci i w 74% potępiają różne formy przemocy.
Na podstawie wyników, stwierdza się, że mało znane są nauczycielom instytucje zajmujące się zwalczaniem przemocy wobec dzieci w rodzinie – wymieniono Rzecznika Praw Dziecka, zaś z przepisów dotyczących problemów przemocy wobec dziecka znamy tylko Deklarację Praw Dziecka. Konieczne jest spotkanie w tym zakresie.
Nauczyciele zdecydowanie reagują na negatywne zjawiska mające miejsce na terenie szkoły.
Kadra pedagogiczna nie stosuje form przemocy w stosunku do uczniów. W stosunku do 5% nauczycieli należy podjąć działania w zakresie wyeliminowania demonstracji swojej władzy, przemocy psychicznej, a przede wszystkim ustawicznego wypracowywania pozytywnych relacji pomiędzy uczniami, nauczycielami i uczniami.
Z przeprowadzonych badań wynika, że szkoła jest wolna od przemocy i agresji, sporadycznie tylko zdarzają się drobne incydenty. Rodzice interesują się sprawami swoich dzieci. Uczniowie nie piją alkoholu, nie palą papierosów, są wolni od nałogów. Jednak szkoła podejmuje działania profilaktyczne w różnych obszarach w celu przeciwdziałania pojawieniu się różnych zagrożeń.
IV. PRZYCZYNY WYSTĘPOWANIA
PROBLEMÓW
Problemy uczniów mogą pojawiać się w różnych sytuacjach. Dostrzeganie zachowań problemowych w aspekcie pełnionych przez nie funkcji w rozwoju młodego człowieka pozwala na lepsze rozumienie ich bezpośrednich motywów, nakierowuje uwagę wychowawców na wspólne przyczyny wielu zachowań problemowych. Częstymi przyczynami problemów dzieci i młodzieży
jest :
1. niezaspokojenie podstawowych potrzeb psychicznych,
2. nieradzenie sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi,
3. nuda – nieudolność w organizowaniu wolnego czasu
4. destrukcyjnie działające grupy rówieśnicze,
5. przemoc
6. sięganie po środki psychoaktywne itp.
W naszej szkole uczniowie czują się bezpieczni, nie wystąpił problem narkomanii, palenia papierosów czy picia alkoholu. Poza incydentalnymi zdarzeniami takimi jak: bójki, popchnięcia, przezwiska, dokuczania i.tp. uczniowie nie sprawiają trudności wychowawczych. Jednak szkoła podjęła działania w zakresie chronienia człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowaniem na ich pojawienie się. Naszym celem jest ochrona dziecka, ucznia, wychowanka przed zakłóceniami rozwoju, czyli przed podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój. Realizowanym zadaniem profilaktyki szkolnej jest przeciwdziałanie zagrożeniom, wspieranie procesu wychowania oraz identyfikacja osób będących w grupie podwyższonego ryzyka.
V. CELE
Celem nadrzędnym jest promowanie zdrowego stylu życia.
Cele operacyjne:
1. ułatwienie poznania siebie i refleksji nad sobą
2. uczenie zachowań asertywnych ,w tym umiejętności wyrażania uczuć
3. wskazanie sposobów radzenia sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi
4. kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi
5. dostarczanie informacji o alkoholu i innych substancjach uzależniających oraz zagrożeniach towarzyszących ich zażywania
6. wzrost samoakceptacji i bezpieczeństwa w grupie
7. pokazanie perspektyw zdrowego stylu życia i drogi do satysfakcji osobistych bez zażywania alkoholu i innych substancji uzależniających
8. oferowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu
9. stworzenie warunków umożliwiających uczniom niepełnosprawnym pełną integrację z grupą
Realizacja zamierzonych celów przedstawia się następująco:
Opracowanie programu profilaktyki szkolnej
L.p |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Uwagi |
1. |
Diagnoza zagrożeń uczniów na posiedzeniu Rady Pedagogicznej |
- Opracowanie ankiet i przeprowadzenie badań wśród uczniów, nauczycieli i rodziców - Podsumowanie wyników |
n-le wychowawcy |
XII 2002r.
Luty 2003r. |
|
PRZYSTOSOWANIE DO ŻYCIA SPOŁECZNEGO MŁODZIEŻY- ,, Żyj pewnie”
Cele szczegółowe:
1. komunikowanie się z ludźmi
2. podejmowanie decyzji
3. chronienie siebie w sytuacji nacisku grupowego
4. radzenie sobie ze stresem
5. budowanie właściwego wizerunku własnej osoby
6. postrzeganie siebie i swoich uczuć, rozumienie i akceptowanie uczuć własnych i cudzych
7. uczestnictwo w grupie
L.p |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Uwagi |
1.
|
Rozwijanie zainteresowań uczniów |
- lekcje wych. poświęcone rozmowom n/t własnych zainteresowań - omówienie sposobów radzenia sobie z wszelkimi niepokojami - zapoznanie z Konwencją o Prawach dziecka - zorganizowanie warsztatów : ,, Jak radzić sobie ze stresem? ’’ prowadzonych przez pracowników PPP |
nauczyciele |
Praca ciągła |
|
2. |
Budzenie pragnienia naśladowania pozytywnych cech autorytetów |
- przeprowadzenie warsztatów ,, Moje mocne strony” - przeprowadzenie dyskusji na godz. z wych. dotyczących współczesnych autorytetów |
Nauczyciele, wychowawcy |
Praca ciągła |
|
3. |
Wywoływanie refleksji n/t własnej przyszłości |
- dyskusje z uczniami dotyczące przyszłości i wyboru zawodu - rozmowy dotyczące planów osobistych: ,, Moje udane życie rodzinne” |
n-le wychowawcy |
Praca ciągła |
|
4. |
Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do różnych subkultur młodzieżowych czy sekt |
- zapoznanie z podstawową wiedzą na temat sekt, przyczyn ich atrakcyjności i mechanizmu psychomanipulacji - zapoznanie rodziców i nauczycieli z pierwszymi oznakami wpływu sekty na młodego człowieka, skutecznymi sposobami reagowania oraz możliwościami profesjonalnej pomocy
|
Pracownicy PPP, zespół nauczycieli |
Rok szkol. 2003/2004 |
|
5. |
Informowanie o życiu szkoły oraz zmianach zachodzących w świecie |
- redagowanie gazetki szkolnej - konkursy plastyczne - konkursy przyrodnicze - omawianie wydarzeń tygodnia w oparciu o artykuły prasowe i wiadomości RTV |
Op. gazetki szkolnej, wychowawcy |
Praca ciągła |
|
Profilaktyka uzależnień - ,, Nałogom ! – Nie!”
Celem programu jest dostarczenie wiedzy o środkach psychoaktywnych, niebezpieczeństwach związanych z ich używaniem i możliwości unikania tych zagrożeń oraz wytrenowanie kilku ważnych umiejętności życiowych takich jak : odmawiania, satysfakcjonującej zabawy bez sięgania po środki uzależniające, konstruktywnych zachowań w kontaktach z ludźmi
L.p |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Uwagi |
1. |
Zapoznanie uczniów z rodzajami uzależnień występujących we współczesnym świecie |
- zapoznanie uczniów i nauczycieli z rodzajami narkotyków i opis objawów użycia, prezentowanie filmów n/t wszelkich uzależnień, utworzenie biblioteczki dotyczącej uzależnień, redagowanie do gazetki szkolnej artykułów dot. tej tematyki, analiza artykułów prasowych, warsztaty z pedagogiem z PPP - zapoznanie rodziców z pierwszymi sygnałami wpływu narkotyków na młodego człowieka - organizowanie warsztatów n/t ,, Jak zapobiec , aby dziecko nie sięgnęło po alkohol i narkotyki?” - Procedury postępowania związane z uzależnieniami w prawie szkolnym |
Wychowawcy, bibliotekarz, opiekunowie gazetki szkolnej, pracownicy PPP, dyrektor: zapisy w Statucie szkoły |
Rok szkolny 2003/2004 oraz w miarę potrzeb |
|
2. |
Zapoznanie uczniów ze skutkami wszelkich uzależnień i omówienie sposobów ich zapobiegania |
- Przeprowadzenie cyklu spotkań z lekarzem i pielęgniarką poświęconych skutkom uzależnień - Dyskusja na lekcjach z wych. na te tematy - Projekcja filmów video - Przygotowanie przez uczniów referatów i plakatów dotyczących zapobiegania uzależnieniom - Umieszczanie plakatów na tablicach informacyjnych na terenie szkoły |
Wychowcy
Wych.
Wych. i n. Sztuki SU |
Praca ciągła |
|
3. |
Wyrabianie właściwych nawyków dotyczących spędzania wolnego czasu |
- Częste dyskusje n.t. form spędzania wolnego czasu - Org. apeli poświęconych zdrowemu stylowi życia i spędzania wolnego czasu - Konkurs ,, Jak zdrowo i wesoło spędzam wolny czas?” - Organizacja wyjazdów do kina , teatru, muzeum - Propagowanie czytelnictwa( konkurs czytelniczy) - Rajdy i wycieczki krajoznawcze - Częste organizowanie rozgrywek sportowych na terenie szkoły, także z udziałem rodziców n.p. Dzień Rodziny - Udział uczniów w międzyszkolnych zawodach sportowych - Organizowanie imprez z udziałem uczniów, rodziców i nauczycieli |
wychowawcy n-le
j.w
j.w bibliotekarz wych. n-le wych fiz.
n-le wych. fiz. Dyr. , wych.
|
Praca ciągła |
|
4. |
Rozwijanie u uczniów asertywności |
- Uświadomienie uczniom konieczności kształtowania w sobie postaw asertywnych - Prezentacja postaw asertywnych - Ćwiczenie asertywności poprzez odgrywanie scenek sytuacyjnych i rodzajowych w czasie godz. z wych. |
wychowawcy |
Praca ciągła |
|
5. |
Zapoznanie rodziców z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi uzależnień grożących ich dzieciom |
- Popularyzacja wiedzy dotyczącej uzależnień czyhających na ich dzieci - Przygotowanie pogadanki z rodzicami w czasie zebrań z wych. klas - Rozdanie materiałów dotyczących problemu uzależnień - Uświadomienie konieczności wczesnego zapobiegania trudnym sytuacjom na płaszczyźnie dziecko- rodzic |
wychowawcy dyrektor |
IX-I 2003 |
|
6. |
Zapoznanie rodziców i nauczycieli z pierwszymi sygnałami wpływu narkotyków na młodego człowieka |
- Zwrócenie uwagi na pierwsze sygnały ostrzegawcze ( zmiany w zachowaniu i wyglądzie zewnętrznym) - Organizowanie prelekcji n.t. zapobieganie uzależnieniom - Zorganizowanie warsztatów prowadzonych przez pracowników PP-P n.t. ,, Jak zapobie , aby dziecko nie sięgnęło po alkohol i narkotyki” - Omówienie aspektów prawnych związanych z uzależnieniem |
PP-P
j.w
j.w.,
dyrektor, n-le |
IX-I 2003 |
|
7. |
Otoczenie opieką uczniów, u których występują zachowania ryzyko -wne |
- Indywidualne rozmowy z wych. i n-li z uczniami - Spotkania z rodzicami uczniów mających problemy - Umożliwienie uczniom indywidualnego spotkania z pedagogiem PP-P - Kierowanie do innych placówek służących fachową pomocą w uzależnieniach |
Wych. Wych. ,dyr. Wych.
dyrektor |
W miarę potrzeb |
|
,,PRZEMOC NA NIE”
PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI I PRZEMOCY
Cele szczegółowe:
1. zapobieganie zachowaniom agresywnym
2. wzmacnianie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny
3. kształtowanie postaw troski o bezpieczeństwo własne i innych
4. wdrażanie do współpracy jako formy zapobiegania zachowaniom agresywnym
5. kształtowanie postaw otwartości wobec personelu szkoły
6. uczenie umiejętności radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami i przemocą z zewnątrz
L.p |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Uwagi |
1. |
Poznanie środowisk rodzinnych uczniów |
- Rada Pedagogiczna poświęcona pełnej diagnozie zjawiska agresji i przemocy wśród uczniów oraz działaniom profilaktycznym - Przeprowadzenie badań socjometrycznych w klasach - Rozpoznanie w klasach sprawców i ofiar; przeprowadzenie rozmów z nimi - Nauka radzenia sobie z emocjami - Wizyty wychowawców w domach u uczniów agresywnych bądź sięgających po używki, celem rozpoznania sytuacji i podjęcia właściwych działań - Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej celem udzielenia pomocy materialnej uczniom z rodzin najuboższych - Zorganizowanie wystawy plakatów ,, Szkoła bez agresji i przemocy”, ,, Mój czas wolny” - Częste rozmowy z rodzicami mającymi kłopoty wychowawcze z dziećmi i umożliwienie im kontaktu z psychologiem lub pedagogiem |
Dyrektor
wychowawcy
OPS
n-le sztuki
wychowawcy |
IX-XI każdego roku szkolnego
Rok szkolny
W miarę potrzeb
XI 2003
Praca ciągła |
|
2. |
Ograniczenie zjawiska nieusparwiedliwionego opuszczania zajęć |
- zapoznanie lub przypomnienie uczniom WSO - profilaktyczne rozmowy z rodzicami n.t. skutków wagarów - stworzenie grup pomocy koleżeńskiej w nauce uczniom mającym trudności - oficjalne nagradzanie tych uczniów, którzy nie opuszczają zajęć - organizacja właściwego nadzoru dowozu uczniów
- w trosce o bezpieczeństwo uczniów, organizowanie różnych form spędzania Dnia Wagarowicza, Dnia Dziecka i.t.p. |
Dyr. , wych. Wych.
Wych. Dyrektor
Organ prowadzący, dyrektor Wych. , dyrektor |
IX-X Praca ciągła
I,VI
VIII-IX
Praca ciągła
|
|
3. |
Zorganizowanie różnych form spędzania wolnego czasu przez uczniów |
- godz. z wych. poświęcone czynnemu odpoczynkowi - organizacja dyskotek i zabaw szkolnych - aktywny udział uczniów w wycieczkach, rajdach oraz turniejach sportowych - organizacja zajęć pozalekcyjnych w szkole - udział w spektaklach teatralnych, projekcjach filmowych, programach edukacyjnych |
Wych. SU Wych. n-le wych. fiz. Dyr. , wych.
|
Praca ciągła |
|
OCHRONA PRZED NEGATYWNYM WPŁYWEM MEDIÓW I SEKT- ,, Pegaz”
Cele:
1. kształtowanie u uczniów umiejętności odbioru obrazów telewizyjnych i audycji radiowych
2. zapoznanie z podstawową wiedzą na temat sekt
L.p |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Uwagi |
1. |
Zapoznanie uczniów z systemem ogólnoludzkich i chrześcijańskich wartości uznanych powszechnie w kulturze i tradycji |
- prezentowanie dorobku polskiej i światowej literatury i kultury w ramach edukacji polonistycznej z zakresu kształcenia literackiego i kulturalnego uczniów szkoły podstawowej
|
poloniści |
Praca ciągła |
|
2. |
Wyrabianie u uczniów odpowiedniego doświadczenia audiowizualnego |
- popularyzacja filmów, programów telewizyjnych, przedstawień teatralnych, słuchanie programów radiowych prezentujących pozytywne wartości |
Poloniści, n-le naucz. zintegr. |
Praca ciągła |
|
3. |
Kształtowanie u uczniów umiejętności segregowania i krytycznego odbioru informacji oraz wytworów kultury masowej |
- organizacja wycieczek do teatru, ina, muzeum, redakcji, radia - organizowanie spotkań z ludźmi teatru, kina, twórcami ludowymi, dziennikarzami - stosowanie na lekcjach aktywizujących metod i form realizacji celów i form kształcenia, rozwijających u uczniów twórcze postawy - redakcja gzetki szkolnej, klasowej - prezentowanie wybranych przez uczniów książek, filmów, programów telewizyjnych, ciekawych art. prasowych- eksponowanie pozytywnych wartości wytworów kultury oraz działania osobowości i poglądów bohaterów - przedstawianie, inscenizowanie określonych sytuacji, zachowań, postaw, czyli zabawa w odgadywanie intencji( nauczycieli, rodziców, domu, szkoły) |
Wych.
j.w.
n-le
n-le wych. poloniści
wych. |
Praca ciągła
|
|
4. |
Przeciwdziałanie ujemnym wpływom masowego przekazu audiowizualnego |
- pogadanka, pokaz lub film n.t. fizycznych i psychicznych konsekwencji uzależnienia od telewizora, komputera itp. - Inscenizacje, dramy, gry dydaktyczne z zastosowaniem przykładów manipulacji występujących w reklamach, w formach akwizycji itp. - Prezentowanie na godz. z wych. popularnych wśród uczniów form spędzania wolnego czasu ( gromadzenie w dyskusji argumentów ,, za” i ,, przeciw”) - organizowanie spotkań z działaczami kultury ludowej, znanymi w gminie, działaczami sportu - organizowanie międzyszkolnych konkursów, festynów, pokazów |
wych. poloniści
n-le
wych.
dyrektor wychowawcy |
Praca ciągła |
|
5. |
Zapoznanie z podstawową wiedzą n/t sekt, przyczyn ich atrakcyjności i mechanizmu psychomanipulacji |
- prelekcje z pokazem filmowym dla R, N i U - spotkanie z konsultantem ds. grup psychomanipulacyjnych lub specjalistą zajmującym się wsparciem terapeutycznym byłych członków sekt |
Pracownicy PP-P Dyrektor
|
Rok szkolny |
|
6. |
Otoczenie opieką dzieci specjalnej troski jako jednostek szczególnie podatnych na zwerbowanie do sekt |
- współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej w zakresie organizowania różnych form letniego wypoczynku dla dzieci zaniedbanych środowiskowo, z rodzin niepełnych- typowanie uczniów - organizowanie pomocy psych. – pedag. uczniom z trudnościami dydaktycznymi - organizowanie pozalekcyjnych form spędzania wolnego czasu - organizowanie pomocy materialnej w ramach współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej |
Dyrektor pracownicy GOPS
n-le
dyrektor
dyrektor , kościół Rada Rodziców, wychowawcy |
Praca ciągła |
|
,, DBAMY O SWOJE ZDROWIE”
– PROMOCJA ZDROWIA
Cele :
1. dostarczenie informacji o pozytywnych wymiarach zdrowego życia
2. przekazanie informacji o szkodliwości używek i innych substancji szkodliwych dla zdrowia
3. pokazanie możliwości poszukiwania dobrego życia bez pomocy używek
4. kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
5. kształtowanie wzorców zdrowego życia i spędzania wolnego czasu
|
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Uwagi |
1. |
Dostarczenie uczniom i rodzicom wiedzy n/t różnych aspektów zdrowia |
- utworzenie biblioteczki wiedzy o zdrowiu w czytelni - projekcja filmów video o tematyce zdrowotnej - redagowanie do gazetki szkolnej artykułów o tej tematyce - organizowanie wśród uczniów konkursów wiedzy i konkursów plastycznych - prowadzenie lekcji wych. poświęconych tematyce zdrowia w różnych aspektach - organizowanie spotkań z pielęgniarką i lekarzem - organizowanie apeli szkolnych poświęconych tematyce zdrowotnej - udział w spektaklach profilaktycznych zaproponowanych przez grupy aktorskie, stowarzyszenia i.t.p. - samodzielne wykonywanie przez uczniów pomocy dydaktycznych związanych ze zdrowiem i wykorzystywanych na zajęciach lekcyjnych - zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego i bezpieczeństwa na drodze; spotkania z policjantami
- ustalenie przez SU dyżurów na korytarzu szkolnym oraz boisku |
bibliotekarz wychowawcy
n-le przyrody i sztuki wych.
wych SU
Dyrektor
n-le
n-le techniki dyrektor we współpracy z KPP SU |
Praca ciągła
IX - X |
|
2. |
Kształtowanie zdrowej osobowości pod względem emocjonalnym, psychicznym oraz społecznym |
- przeprowadzenie rozmów na godz. z wych. dotyczących agresji. asertywności i tolerancji - organizowanie spotkań integracyjnych nauczycieli, rodziców i uczniów - zapoznanie lub przypominanie uczniom o zasadach właściwego zachowania w miejscach publicznych i w szkole - organizowanie imprez szkolnych z udziałem U,N i R |
wychowawcy
SU, dyrektor
wychowawcy
SU, dyrektor |
Praca ciągła |
|
3. |
Działania mające na celu dbałość o właściwy rozwój fizyczny, kondycję i poprawę postawy uczniów |
- organizowanie szkolnych imprez sportowych - udział w zawodach sportowych na różnych szczeblach - wycieczki piesze, autokarowe, rajdy, zielone szkoły, lekcje w terenie - rozmowy na temat aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu - zorganizowanie miejsc odpoczynku w ogródku szkolnym |
n-le wych . fiz.
wych.
n-le
dyrektor
|
Praca ciągła |
|
Metodami oceny skuteczności programu będą :
1. Analiza dokumentacji pedagogicznej
2. Okresowe sprawozdania wychowawców klas z realizacji programów
3. Ankiety dla uczniów i rodziców
Konieczna jest ewaluacja i monitorowanie programu profilaktyki.
Ewaluacja polegać będzie na :
1. Ocenie wartości programu
2. Zbieraniu informacji po to , aby je wykorzystać do planowania, modyfikowania o oceny wartości programu oraz ewentualnego usunięcia negatywnych skutków ubocznych. Ewaluację prowadzona będzie na poziomach:
a) ewaluacja procesu- dokumentowanie tego , co wydarzyło się w procesie realizacji programu
b) ewaluacja wyników- sprawdzenie czy osiągnięto zamierzone cele krótko lub długoterminowe
Zakres monitoringu:
1. kluczowe elementy programu
2. opinie realizatorów, uczestników
3. występujące trudności i sposoby ich rozwiązania
Dyrektor: Rada Pedagogiczna: